Doom 2: Hell on Earth
Format PC
Utvecklare Id Software
År 1994
Hösten 1994 var jag på ett ungdomsläger, ett sånt där uppbyggligt, trevligt evenemang där man ska umgås och växa som person. Där stötte jag för första gången på PC som seriös spelplattform, och fick mörda mina första helvetesmonster i förstapersonsperspektiv. Lustig ironi, det där.
För någon som hade vuxit upp med Amiga och SNES och vars enda intryck av tredimensionellt spelande egentligen var Starwing, så var Doom 2 next-gen på alla tänkbara sätt. Jag lärde mig snabbt att hantera tangentbordsstyrningen (långt innan mouselook ens var ett begrepp) och utforskade Ids jävulusiska banor, ända fram till den bisarra och faktiskt smått korkade slutbossen, och fick i samma veva en grundkurs i navigering i MS-DOS, för att ens starta spelet. I efterhand spelade jag även Doom, men del två råkade bli det första jag testade och tillsammans med Civilization (som jag hade lattjat med till Amiga) och Beneath a Steel Sky var det systemsäljaren som fick mig att tigga mig till min första PC. Man kan undra hur det hade varit om jag aldrig hade åkt på det där lägret…