I en serie på fem delar berättar jag historien om fightingspelens uppkomst, framgångar, fall och återkomst.
Just när det såg som mörkast ut släppte Capcom sin bomb. Street Fighter skulle återvända, nio år efter det senaste spelet. Street Fighter IV var frälsaren, räddaren i nöden. Med hela det ursprungliga gardet och några fräscha nykomlingar var det ett spel som lockade både borttappade fans från SNES-eran och de som hängt kvar med serien i vått och torrt. Följaktligen blev det en enorm succé och visade att genren fortfarande hade mycket att ge, med rätt kombination av nostalgi och moderna funktioner.
Med den framgången i bagaget har Capcom satsat hårt på fightingspelen igen, med nyutgåvor av Marvel vs Capcom 2 och snart Street Fighter III: Third Strike, och ett lika efterlängtat Marvel vs Capcom 3. Street Fighter IV fick också en rejäl uppdatering i form av Super Street Fighter IV som passade på att ge Third Strike-fansen några godbitar. Till Wii kom det märkliga och licenstunga Tatsunoko vs Capcom, och nu ryktas det också om att Darkstalkers kan vara på väg tillbaka. Kort sagt, Capcom är tillbaka i toppform.
Efter det hyfsade Tekken 6 satsar Namco nu stenhårt med Tekken Tag Tournament 2, och stod dessutom för en av tidernas överraskningar när de båda crossover-spelen Street Fighter x Tekken respektive Tekken x Street Fighter avslöjades. Efter några års ovisshet fick vi också äntligen Soul Calibur V bekräftat. Däremot har Sega verkat missa tåget helt och hållet, nöjda med att hålla kvar Virtua Fighter 5 Final Showdown i arkadhallarna och utan några tecken på en uppföljare.
Även mindre utvecklare satsar hårt nu. Efter en skilsmässa från utgivaren Sammy följde Arc System Works upp Guilty Gear-serien med Blazblue som i några år hållit hardcorefansen hänförda. Arc System har etablerat sig som den stora 2D-utvecklaren nu med både sina fightingspel och sidotitlar som Hard Corps: Uprising, och senast hörde vi att de återfått äganderätten till Guilty Gear. SNK går det däremot risigare för. Deras satsning på King of Fighters XII blev en totalflopp men nu verkar Atlus ha räddat dem och utgivningen av King of Fighters XIII, som ser betydligt mycket bättre ut, kan bli en välförtjänt framgång.
Och det är bara de etablerade utvecklarna. Lilla Reverge Labs håller på med ett av de mest ambitiösa 2D-projekten på länge, det nerladdningsbara Skullgirls. Examu har nått stora framgångar bland de riktigt inbitna fightingnördarna med Arcana Heart-serien, nu senast Arcana Heart 3.
Tjugo år efter det riktiga genombrottet lever fightingspelen och har hälsan, eftersom de fortfarande erbjuder den överlägset bästa en-mot-en-utmaningen. Att välja en karaktär och genom att bemästra alla tekniker lyckas besegra en motståndare på lika villkor är mer eller mindre unikt. Men det är fortfarande en oförutsägbar genre och det återstår att se om de nyvunna framgångarna är tillräckligt många för att hålla den vid liv i tjugo år till.