Elite + Wing Commander + Battlestar Galactica = Chris Roberts Star Citizen

Chris Roberts, den gamle räven. Efter att ha drivits bort från Origin när EA tog över, mer eller mindre, fick han överge sina Wing Commander- och Privateer-serier för att syssla med annat. Han har sedan varit borta från branschen i nästan ett årtionde, men i ett ytterst välkommet trendbrott är han speldesignern som återvänder. Och med besked!

Star Citizen är ett spel som på papperet är nästan ofattfart ambitiöst. Låt mig dra det som har sammanfattats av visningen:

* En stolt rymdsimulator till PC, utan nerdumning för konsolformat
* Bygger på CryEngine 3
* Kommer att ha både ensamspelarlägen och ett onlinestöd som uttryckligen påminner om Demon’s Souls
* Användarskapat innehåll är en stor del, kommer även att kunna säljas
* Kommer att släppas 2014
* Blandning av Freelancer, Privateer och Wing Commander
* Politisk intrig inspirerad av romarrikets fall
* Fritt utforskande där spelare kommer att kunna ge namn åt nyupptäckta områden
* Inga månadskostnader
* Skepp i olika storlekar med fighterskvadroner (tänk Battlestar Galactica/Babylon 5)
* Man kommer att kunna gå runt och strida i skeppen som i Mass Effect eller Halo, samt även ta över skepp
* Bygger på fysikmotor som tar hänsyn till skada på skeppen, till exempel att skadade motorer påverkar styrförmågan
* Stöd för mus, handkontroll och flygsticka samt VR-hjälmen Oculus Rift

Det här tillsammans med en budget på 12 miljoner dollar visar på att Chris satsar på allvar. Det här ska bli ett rymdepos som får folk att springa ut och köpa nya datorer precis som Wing Commander III en gång i tiden. Slipper vi bara Mark Hamill så kan det här bli precis hur bra som helst och spelet som äntligen får oss att sluta längta efter Elite 4.


Squadron 42 är elitstyrkan man kommer att vara med i, inte spelets titel. Lite oklarheter där.

Lämna ett svar