SNK har ett ”KoF” på gång

Tydligen har SNK förnyat varumärket ”KoF”, som de visserligen redan äger men som är kopplat till en gammal logotyp. Den eviga optimisten hoppas då förstås att det kommer ett nytt King of Fighters, och inget mobil/pachinko/F2P-skräp.

Det är nämligen upplagt för det. I år är det tjugo år sedan King of Fighters började, då som en ganska tam blandning av karaktärer från Fatal Fury och Art of Fighting (plus lite fler). Det blev raskt SNK:s mest populära serie och i nästan tio år tillhörde serien giganterna, även om de började tappa grafiskt runt 1999 när andra utvecklare hade gått över till Naomi eller motsvarande.

Idag är King of Fighters nästan en död serie. Visst, King of Fighters XIII sålde bättre än förväntan men det är fyra år sedan det först släpptes, och länge var det osäkert om de ens hade råd att konvertera det till konsol. Men SNK har anställt folk med 3D-kompetens på sistone och kanske, kanske fick de ihop nog med pengar för att göra ett nytt spel.

Jag hoppas bara innerligt att de har lärt sig att misstagen med alla 3D-Samurai Shodown och till viss del Maximum Impact (som var hyfsade spel). Särskilt nu när det finns flera bra exempel på bra 3D-fighting som känns som 2D.

Om jag får önska mig något? Det vore trevligt om serien tog ett steg tillbaka till lite mer jordnära nivåer utan att förflyttas till alternativa dimensioner i varenda finalmatch. Mer som Fatal Fury (som var den första King of Fighters-turneringen) och förstås mer som Garou. SNK:s fokus på trovärdiga, intressanta karaktärer skulle göra sig bättre där än i den senare tidens Naruto-doftande ”och vilken grupp övernaturliga superskurkar är det som arrangerar i år då?”.

kof13_01

Kanske är det rentav dags för en omstart. Skriva ut en del överflödigt pack (host Goro host Andy host King host K’/Maxima/Kula), stajla om Terry permanent i bombarjacka, ge Mai de relativt smakfulla kläderna hon hade i Real Bout Special, och bygg en rivalitet kring Kyo och Iori där det räcker att båda kan SKAPA ELD I HANDFLATORNA utan en massa gudomliga öden. Om något, gör en riktig crossover den här gången och skriv någon sorts tidsresa så kan ni använda Samurai Shodown-gänget på en gång. Det skulle kunna bli maffigt hur som helst.

Eller så blir det ett Iphone-samlarkortspel. Inte heller omöjligt.

3 tankar kring ”SNK har ett ”KoF” på gång

  1. Erik Malm

    Jag vet; inte ens Capcom och ArcSys satsar ju på pixlar längre. :=( Det bästa vi kan hoppas på är just Xrd-grafik, men frågan är om SNK har råd ens med det.

    En direkt fortsättning på XIII låter nästan mer rimligt, men själv slipper jag gärna se mer av både den ojämna gameplayen och de där helgerånen till spritar….

    Vem kunde förresten ana att Petra ”September” Marklund gjorde sin karriärs hittills bästa sånginsats redan vid tretton års ålder? Hon tycks kanalisera Åsa Eklund från Pineforest Crunch vid 1:52-2:06:

    https://www.youtube.com/watch?v=rnYYV9egbsw

    ”Milk and honey, lots of soda pop
    He’ll just eat and drink and he won’t e~ver sto~op”

  2. Mikael Inläggsförfattare

    Jag kan säga det redan nu: inget företag kommer att rita traditionella sprites i HD (1080p). Skullgirls kom undan med att rita Illustrator/Painter-stil som snarare är en genväg, och hade ändå åtta figurer. Att pixla en figur i den detaljrikedom som KoF kräver skulle innebära att spelet skulle behöva sälja i CoD-klass för att gå runt, och skulle totaldräpa SNK så fullständigt att de skulle sluta existera retroaktivt från 1998 och vi därför skulle gå miste om KoF’98. Det kommer helt enkelt aldrig att hända.

    Antingen har nästa KoF Xrd-liknande grafik, eller så har det tafflig standard-3D (oavsett gameplayupplägg) som Maximum Impact, eller så återanvänds KoFXIII-spritesen och SNK kommer att avfärdas av 99% av fightingspelarna plus 100% av alla andra. Vi lär få se KoF14, men jag skulle gärna vilja få ett KoF15 också…

  3. Erik Malm

    “om serien tog ett steg tillbaka till lite mer jordnära nivåer utan att förflyttas till alternativa dimensioner i varenda finalmatch. (-) den senare tidens Naruto-doftande “och vilken grupp övernaturliga superskurkar är det som arrangerar i år då?”.”

    “en rivalitet kring Kyo och Iori där det räcker att båda kan SKAPA ELD I HANDFLATORNA utan en massa gudomliga öden”

    …men KOF har ju finansierats av övernaturliga superskurkar sedan ‘95? ;=)

    Kyo och Ioris “gudomliga öden” har varit grunden till deras “rivalitet” (dvs Iori hyser en irrationell, nedärvd motvilja mot Kyo, med de sedvanliga Boys’ Love-undertonerna) lika länge. Omkring 70% av figurerna kan skapa eld eller liknande med händerna, så vad är det att rivalisera om? ^_^

    Skämt åsido tyckte jag att KOF-storyn var som bäst i ‘95-‘97, där den olycksbådande stämningen ökades undan för undan utan att gå över gränsen. Att Orochi nödvändigtvis skulle bli en miljöaktivist/bishounen i designerbyxor i stället för, tja, en ormlik inkarnation av korruption och galenskap, kändes väl… Final Fantasy VII. (Eh, han kastar svart eld och river hål i atmosfären, och hans kult är en bunt misantropiska sadister. Bra “naturkraft”.)

    Sci-fi/klonhistorien ‘99-‘01 är lika… turbulent som SNKs affärer vid samma tid. En armé av Kyos? Krizalid är en klon av K’, som är syster till Whip, som i sin tur är en klon (canon eller Playmore?). Kensou och Bao absorberar varandras psykiska förmågor, och så huserar de en Dragon Spirit som intresserar Long/Ron men fortfarande inte förklarats närmare.

    Jag gillar dock Seth, Lin och Maxima, samt att Original Zero i ‘01 använder Real!Krizalid, Long och lejonet Gulgan (stavning?) som Strikers.

    Tales of Ash (’03-XIII) hade potential. Those from the Past/Those from His Distant Land är en ännu ondare sammanslutning än Orochi-kulten, och IMO riktigt coola, men dessvärre så

    a) vill de också återuppväcka Orochi, om än bara som en ren energikälla (varför inte bara ha en egen? #TiredOfOrochi)

    b) står slutstriderna mot tre av de minst intressanta medlemmarna.

    Shion är en androgyn wushu/spjut/rope dart-användare vars win quotes refererar till Sun Tzu och gamla tortyrmetoder. Botan kan styra folk som marionettdockor. Rimelo och Shroom är ljuvligt obehagliga.

    Slutbossarna är emellertid Sten-Akuma (Mukai), en futuristisk Phil Spector korsad med The Fly (Magaki) samt Evil for Real-Ash (Saiki), samtliga halv- eller helnakna projektilkanoner i Orochis anda.

    Det är plågsamt tydligt att sagans sista kapitel åtminstone delvis formats/stressats fram av ekonomiska begränsningar (ännu mer än NESTS-erans final i ’01). More’s the pity, för XI-XIII lyckades involvera en berömvärt stor del av karaktärsgalleriet i huvudhandlingen:

    Förutom Elisabeth med vänner så bedriver K’/Maxima/Whip/Kula-brigaden, Ikari-enheten och Seth/Vanessa/Mary/Ramon-deckarbyrån varsin undersökning. Ash lockar Shen Woo och Oswald med slagsmål och droger. Ash “lånar” Chizurus spegel och Ioris eld. Kyo och Iori övertalas att samarbeta, vilket ger både dem och Shingo nytt existensberättigande.

    Mina egna KOF-förhoppningar är i princip obefintliga. Konceptet “KOF i 3D/2.5-D” är IMO nästan lika huvudlöst som 3D-Guilty Gear/BlazBlue (eller Virtua Fighter i 2D). Men OK, dare to dream:

    1) Mortal Kombat 9-vägen: “remake” av ’94-XI. Storyläget följer turneringen från Rugals statyfabrik via Orochisekten och NESTS fram till mitten av Ash-berättelsen. ALLA är med (förutom de Striker-exklusiva karaktärerna, NGBC-gänget och gästkaraktärerna från Buriki-1 och Savage Reign).

    2) Uppföljar-vägen: KOF XIV! Nya karaktärer (Those from the Past, Hizoku-klanen)!

    I båda fallen efterlyser jag nya spritar (KOF XI i HD med tidernas bästa animation), Tag-supers och individuella voice clips (som i BlazBlue et. al.)!

    Samurai Shodown/Last Blade-karaktärer fungerar IMO sällan eller aldrig utanför sin egen serie (det gäller många i sig utmärkta karaktärer, men den diskussionen får vänta). Jag skulle däremot gärna se Karman Kole (Seth and Olof before Seth and Olof) i Kyokugen-laget som “barnvakt” åt Robert.

    Och Andy är awesome, det är bara det att XIII är hans tråkigaste version sedan ’94. Ta bort hans projektil och ge honom alla hans close range-moves (air dives, jumping “Spider Squeeze” command throw, Geki Hishoken, flaming flip kick, “rekkas”, Dan Da Dan SDM) samt ett par benbrytargrepp, plus FF3/RB-hästsvansen… :=D

Lämna ett svar