Den här helgen kör Namco ett location test i Japan där en halvfärdig version av Tekken 7 visas upp, och det har förstås dykt upp tonvis med videor. Det är svårt att bedöma några större skillnader i grafiken, men det verkar åtminstone vara en mycket mer dramatisk ljussättning. En annan nyhet är att miljöerna är ännu mer förstörbara på ett sätt som påminner om Dead or Alive.
Två nya karaktärer syns till. Claudio verkar vara en allmän glidare i den stil som SNK annars sysslar med, och han verkar ha energiattacker av något slag. Katarina är den dam som visades upp nyligen. Jag förstår inte riktigt syftet med henne. Visst, savate är en relativt ovanlig stil i moderna fightingspel, men den här ”kaxig latinobrud”-grejen är inte särskilt ny, ens i Tekken. Jag undrar dock om hennes tveksamma klädsmak tyder på ett släktskap med Dampierre från Soul Calibur.
I övrigt ser det dock ut som Tekken, vilket inte gör mig särskilt exalterad. Efter Tekken Tag 2 har jag förstått att serien aldrig kommer att attrahera mig. Det är också irriterande att de fightingspel jag vill se i nästa generation – Street Fighter, King of Fighters, Virtua Fighter eller Soul Calibur – är precis de serier som inte synts till, medan Tekken, Dead or Alive, Mortal Kombat och Dragonball (i den mån det går att kalla ett fightingspel) allihop är på plats…
Bläh.
Bound-systemet tycks vara borttaget/modifierat (hur skall vi nu combo:a in i springande kast?), karaktärsmodellerna ser smått Tekken 4-plastiga ut (citat: ”Lili looks bald again”), ljussättningen irriterar mig, och de fördummande Power Crush (SFIV Focus Attack) och Rage Arts (DoA Power Blow) ser ut att kosta mer än de smakar ur balanshänseende.
Det talas även om någon sorts katastrofal slow motion-effekt i slutet av ronderna, men jag har inte sett tillräckligt för att kunna kommentera denna.
Katarina känns som en DoA-karaktär. Över huvud taget känns spelet mer DoA, precis som Tekken 4 gjorde… och precis som T4 släpps det efter två briljanta delar… förhoppningsvis slutar likheterna med bådadera där.