Det börjar se rätt trovärdigt ut det där ryktet. Abigail, en av de fullständigt överdimensionerade brottartyperna i Final Fight, blir nästa nykomling till Street Fighter V. Och om vi tyckte att Hugo och hans Andore-familj var gigantiska så är det inget mot den här karln, vars överarmar är grövre än hela Chun-Li. Intressant nog verkar han överhuvudtaget inte likna Hugo i sin stil – jag ser inga som helst grepp och istället en massa råtunga slag, inklusive en Ralf-inspirerad Vulcan Punch.
Sen är det väl lite lustigt i det stora hela, att av alla etablerade Final Fight-karaktärer som brukat dyka upp i Street Fighter, så blir Abigail den första. Och nästa lär vara Zeku, Guys mästare (som dock aldrig synts i något annat än hans Alpha-slut).
Varför dyker min kommentar inte upp?
På det sättet att det håller sig inom ”klassiska SF”-ramarna i fråga om design (förutom just Abi-Fail) och movesets.
Alpha och SF3 är mer ”utzoomade” och storleksskillnaden mellan karaktärerna tydligare, så att bjässarna kan kännas just stora utan att ta upp halva skärmen. V, liksom IV, har också en mörkare färgskala än tidigare spel, och de flesta karaktärers ansiktsuttryck och poser är något mindre ”animeinspirerade” än i just Alpha och 3 (närmare SF2 och pre-7 Tekken än GG och BB).
SFA3 markerar fortfarande det längsta SF avvikit från jordnära nävkamp: det introducerade Codys kniv, Blankas ”fruktsuper” (Tropical Hazard) och Mikas wrestlingring. Serien hade tidigare givit oss Dramatic Battles, och Juni och Juli kan spelas som ett lag med teamsupers.
tl.;dr: V satsar för mycket på semi-realistisk, semi-edgy stil och ”klassisk” SF-gameplay för att exempelvis Abigail eller ett doll-lag skall passa in, eller Mika, F.A.N.G. och Rashid komma till sin rätt.
Sedan är det ju något allmänt dubiöst med att Abigail och framför allt Zeku(u?) SF-debuterar i ett spel som saknar Cody och Guy, vilket nog inte skulle bli fallet i ett Alpha 4….
Fast på vilket sätt är inte SFV ”cartoony”?
…och det här är anledningen till att vi behöver ett Alpha 4 i fusk-2D (som i Xrd).
Karaktärer som Abigail, Zekuu och, ja, de flesta som visas upp i de där Shadolooprofilerna plockas in på eventuell nostalgi och charm snarare än spelmässig potential. Jag klagar inte, men visst hade Abigail passat bättre i en grafikmotor där han kunnat vara lika proportionerligt stor utan att ta halva skärmen i anspråk? Nog skulle Mika vara roligare med tekniker som utnyttjar hennes gamla wrestling-ring och den där matchklockan hon håller i på ett SFA3-omslag? En doll-skvadron där olika dockor utför olika specialattacker? Perfekt i ett mer ”cartoony” spel, men inte i SFV.
Sedan har vi MvC:I och dess lama version av Jedah med lila slem-blod….