Jag älskar Jojo’s Bizarre Adventure, förmodligen mer än 99.99% av alla i världen (vilket inte är så himla svårt med tanke på att sju personer utanför Japan känner till serien). Jag diggar spelet, mangan och plastfigurerna. Jag kommer att köpa det när det släpps den 22 augusti, utan att tveka. Men det är bara för att jag är en galen Jojo-fanboy. Seriöst, Capcom?
* Skullgirls – helt nygjort spel med handritade HD-figurer – 135 kr
* Street Fighter IV: Arcade Edition – det kompletta spelet med lite extra figurer – 199 kr
* Marvel vs Capcom 2 – en hett efterlängtad klassiker med en tung, dyr licens – 140 kronor
* Street Fighter III: Third Strike Online – tidernas bästa fightingspel med onlinestöd – 135 kr
* Virtua Fighter 5: Final Showdown – tidernas bästa 3D-fighting med onlinestöd – 115 kr
* Jojo’s Bizarre Adventure – en obskyr höjdare som ingen bryr sig om med ett grafikfilter- cirka 160-170 kr beroende på valutakurs
Snyggt jobbat med att ta död på spelet innan det ens fick en chans. Varför lägga de här pengarna på Jojo när ungefär samma pengar ger oss antingen en superklassiker eller ett splitternytt fräscht fightingspel?
Arcade Edition släpptes förra året och är en ”budgetnyutgåva” av ett tidigare retailspel, precis som Final Showdown. Möjligen har AE gått ner i pris lite, men FS började på det priset. Skullgirls är ett splitternytt spel som släpptes i år. Det är bara Marvel vs Capcom 2 som har några år på nacken, men jag vill minnas att det har legat på ungefär samma pris. Inte ens Super Street Fighter HD Remix som var helt omgjort kostade lika mycket vid premiären.
Oavsett hur man ser det är Jojo onödigt dyrt och knappast ”priced to sell”. Det blir vi närmast sörjande som kommer att skaffa det.
Spelen du jämför med är inga nya releaser. SF3 släpptes t ex förra året och SF4’an du nämner släpptes för två år sen. Vill du betala mindre så kan du vänta 1-2 år, Bearded snåljåp!