Nu när VR har utsetts (något självuppfyllande) till årets julklapp 2016 så kommer väl många att fundera närmare på att hoppa på tåget. Därför tänkte jag sammanfatta vilka alternativ som finns och fördelar och nackdelar med samtliga.
HTC Vive
VR-glasögonens Rolls Royce just nu har tveklöst den bästa tekniken just nu och är det man ska satsa på om pengarna inte är det viktiga. Helst bör inte heller utrymme vara ett problem, för det främsta argumentet för Vive är ”room scale”, som innebär att man sätter upp sensorer runt om i rummet som sedan håller koll på exakt var du befinner dig. Men då behövs det också några kvadratmeter fri yta. Vive är dyrast men innehåller också specifika handkontroller som låter dig interagera med den virtuella världen på ett intuitivt sätt. Den är också nära sammankopplad med Steam, vilket innebär att många PC-spel utvecklas med den i åtanke. Överhuvudtaget är fördelen med PC-VR att många fler tillämpningar är möjliga, inte bara det som godkänns av utgivaren. Nackdelen är förstås att du inte bara behöver ett dyrt headset utan också en rätt rejäl PC. I nuläget kostar en VR-kapabel PC runt 10.000 kr. I gengäld får du tillgång till praktiskt taget allt som VR har att erbjuda.
Oculus Rift
Rift var den första stora satsningen på VR och länge det som betraktades som standard, men det känns lite som att tekniken har kört fast. Som standard såldes den med en vanlig Xbox-handkontroll till PC, vilket innebär att de mer nyskapande VR-upplevelserna uteblir. Nya handkontroller, Oculus Touch, liknande de till Vive, är dock på väg. Oculus har också lite problem med sin image just nu. Företaget köptes av Facebook och det har fortfarande inte framkommit några egentliga fördelar av det. Vi hade hoppats på riktigt intuitiva och välgjorda sociala funktioner. Desto värre är det att Oculus grundare Palmer Luckey verkar ha kopplingar till rasistiska hatgrupper, vilket gör det svårt att motivera varför man ska välja Rift framför alternativen. Den är visserligen billigare än Vive men också dyrare än PSVR, och även om den kan utnyttja mer datorkraft så har den inte heller riktig ”room scale” utan bara en lösning liknande PSVR. I övrigt har den samma fördelar med mängden applikationer som Vive och tekniken är likartad. Oculus har också en egen exklusiv webshop för spel, men det bör påpekas att de flesta spelen kan fås att fungera på båda headseten.
PSVR
Playstation VR är medelmåttan i sammanhanget, men trots en svagare teknik både i headsetet och datorkraften bakom är den inte så långt bakom konkurrenterna som man skulle kunna tro. Det beror främst på en bra optisk lösning. Headsetet är också generellt mer bekvämt att ha på sig och mer ergonomiskt utformat. Priset är på papperet lägre, men där bör man ha vissa brasklappar i åtanke. Headsetet i sig går på under 5000 kr, men det är bara om du redan har en kamera för Playstation 4, annars får du lägga på en femhundring. Det är också klart rekommenderat att köpa till Move-kontroller för att få samma flexibilitet som Vive, för ytterligare 6-800 eller i ett paket. Och slutligen är det en klar fördel att uppgradera till en Playstation 4 Pro. Alla spel fungerar visserligen till originalet, men får offra en del bildkvalitet och detaljer. Med allt detta inräknat blir inte PSVR så mycket billigare. Den saknar också Vives största fördel med ”room scale”, även om det kan simuleras i begränsad grad av kameran. Sony har satsat relativt hårt på ett brett utbud av upplevelser, ofta med partyinriktning, och en del stortitlar är på väg. Den kan dock inte officiellt användas till PC vilket begränsar potentialen tills saker som Google Earth och bättre mediaspelare (och mediamaterial) blir tillgängligt.
Samsung Gear VR
Den moderna VR-tekniken bygger på mobilskärmarnas utveckling och i praktiken består ett headset av en mobilskärm med linser som fördelar bilden till båda ögonen. Därför var Samsung tidigt ute med ett relativt billigt tillbehör som spänner fast mobilen på ditt huvud och så har du fixat VR-glasögon! Det finns en hel del att välja på till detta format, men det har också flera tekniska begränsningar. Förutom en bra skärm (som mobiler ofta har – ibland bättre än vad som sitter i de dedikerade VR-seten) behövs också rejält med datorkraft, och även om telefonerna tar stormsteg så kan de inte jämföra sig med en bra dator. Därför blir upplevelsen oundvikligen lite enklare. Därmed inte sagt att det inte räcker, eftersom många av de bättre VR-spelen ändå använder enkel grafik. Ett annat problem är bristen på standardiserade kontroller, som gör att vanliga spel inte går att köra på ett enkelt sätt. Därför lämpar sig Gear VR mest för upplevelser som helt styrs av huvudrörelser. Sen är ju frågan om man vill ha en Samsung-telefon fastspänd på huvudet …
Google Cardboard
Först trodde jag att det var ett skämt, men nej, Cardboard är på riktigt. Men om VR är gastronomi och Vive representerar en femrättersmiddag på Operakällaren så är Cardboard en Snickers utanför Pressbyrån. Bokstavligen ett stycke kartong som viks ihop för att uppfylla samma syfte som Gear VR, att montera en mobiltelefon framför ögonen. Men linserna är sämsta tänkbara och ergonomin blir förstås usel. Eftersom varianter av Cardboard finns tillgängliga mer eller mindre gratis är det ett enkelt sätt att prova på VR med nästan vilken modern telefon som helst, men jag skulle tro att upplevelsen blir så dålig att många istället avfärdar hela tekniken. Se hellre till att få testa några av de riktiga alternativen.
Sammanfattningsvis då? Ja, i praktiken finns det tre alternativ, då jag inte räknar mobilvarianterna. Och Oculus Rift går bort på grund av Luckey och eftersom den inte riktigt erbjuder något alldeles eget. Vive och PSVR är båda alternativ, men det innebär att VR inte är billigt. Från scratch, utan en riktigt solid speldator eller åtminstone en Playstation 4, pratar vi om närmare 20.000 kronor för att komma igång med Vive, och då är inte ett lämpligt utrymme inräknat. För PSVR handlar det om cirka 10.000 kronor, för Playstation 4 Pro (som du absolut bör välja om du inte äger någon av dem nu) och headset.
Det är dyrt, men utifrån vad jag har upplevt hittills är det värt det. VR gör allt så mycket coolare – allt från att stapla block i Tumble till att se på film eller flyga rymdskepp i Elite Dangerous. Däremot, oavsett vilket du väljer så finns två problem. Dels finns det en ej försumbar risk att spelen du köper helt enkelt gör dig illamående. Battlezone och Windlands är tyvärr såna exempel för mig. Och dels är tekniken fortfarande i sin linda och kommer att vara ofantligt mycket bättre i sin andra generation om några år – jag tvivlar på att alla tre stora utvecklare skulle hoppa av.
Men för entusiaster, absolut. VR är definitivt något att vara entusiastisk över.