Jag var förstås helt ointresserad av Concord, ett av Sonys påkostade GAAS-koncept. Lattjolajbans färgstarka karaktärer som hämtade från andrasorteringen av bakgrundsfigurer från Guardians of the Galaxy, panga-skjuta, en massa storysekvenser inspirerade av Overwatch … snark.
Men många spel jag är ointresserad av säljer ändå massor. Så inte den här gången. Concord släpptes 23 augusti, och idag förklarade Sony att de slutar sälja spelet, återbetalar till samtliga som köpt det, och att Concord kommer att sluta fungera 6 september. Två veckor fick det här spektaklet leva innan nackskottet. Jag tyckte att nerstängningen av Multiversus var ett korkat drag, men det här måste vara rekord.
Men Multiversus kom tillbaka och lever fortfarande sisådär fyra månader senare, och andra spel har ju fått nylanseringar och nya framgångar. Kanske är det Sonys plan, men det är nog lika sannolikt att det här spelet försvinner och aldrig syns till igen.
Det hade varit sorgligt om någon verkligen gillade Concord. Tänk att köpa ett sprillans nytt spel och sedan sitta och spela det oavbrutet i en vecka, och sen säger Sony att, nej, vi ångrade oss, här är pengarna tillbaka och du får aldrig spela det mer. Visst, alla multiplayer-inriktade spel lever och dör med spelarbasen. Även om ett spel inte stängs ner så är det många titlar som i praktiken inte går att spela för att ingen annan gör det. Men det visar verkligen på hur bräcklig den moderna spelhistorien är och hur lätt det är att ett spel bara försvinner för alltid. Även om det kanske inte var mycket att hurra för till att börja med.