Media Molecule kommer att sluta uppdatera Dreams och göra community-events som DreamsCom och Impy Awards från och med september i år. Det var kanske inte oväntat, för Dreams lyckades aldrig nå ”de stora massorna” (ett förhatligt begrepp i sig). Delvis beror det kanske på Media Molecule själva. Många efterlängtade features som onlinespel och stöd för Playstation 5 och/eller Playstation VR2 saknas fortfarande, och hade man till exempel kunnat lansera titeln vid Playstation 5-premiären hade det kanske gått bättre.
Däremot tror jag inte att en PC-version hade gjort någon större skillnad. Hela grejen med Dreams är att kunna skapa spel och blandad media direkt på en konsol, på ett sätt unikt anpassat för konsolkontroller. Skulle det släppas på PC skulle det dels behöva designas om för att fungera med tangentbord och mus, och dessutom skulle det direkt tävla med både professionella spelverktyg och mycket simplare speldesignerspel som Roblox och Minecraft.
Det här med att låta spelbyggare ta betalt var också omöjligt, eftersom Dreams bygger på det idealistiska antagandet att allt man delar går att återanvända. Det skulle inte praktiskt gå att utreda vem som har bidragit till vad i en helhet, eftersom det inte var någon skillnad på att använda någons animerade gräs eller en pyttebit kod, eller att kopiera hela sjok av ett fungerande spel. Sen hjälpte det nog inte heller att många av de populära drömmarna var rena plagiat av andra spel.
Finns det något positivt är det väl att Media Molecule kan fokusera på något annat. Men samtidigt har jag svårt att se vad de skulle kunna göra efter Dreams. Vad de än gör kommer det att kännas pluttigt, för ambitionen från Little Big Planet till Tearaway till Dreams är oöverträffad. Det absolut värsta skulle vara om de bara skulle få mata ut mer Little Big Planet, i så fall tror jag inte att studion har något existensberättigande längre.