Jag har hunnit spela Shovel Knight i ett par timmar nu, och wow! Det är som om Capcom eller någon annan av 8-bitsgiganterna hade väntat några år och sedan satt ihop typ en 16-megabitskassett till NES:en och bara proppat den med godsaker. Det fuskas lite här och där men det känns verkligen som ett 8-bitsspel, och ett bra sådant också. Kontrollen är nästan klockren, vilket väldigt ofta är bristen i såna här retroflörtar. Men här känns det exakt som Mega Man i styrningen, hoppandet och klättrandet, vilket förstås är utmärkt. Överallt är det proppfullt med hemligheter som distraherar från den egentliga vägen framåt, som i gengäld är föredömligt kortfattad. Och så poppar det hela tiden upp extrabanor, specialutmaningar och vandrande bossar som bjuder på nya attackmönster. Det är som om utvecklarna har haft idéer till många fler än de riktiga bossarna, och därför stoppat in så mycket annat som det bara är möjligt.
De första intrycken är alltså mycket goda. Det här spelet har funnits ute ett tag till Steam, men Shovel Knight är definitivt ett spel som gör sig bäst med en enkel handkontroll, och som bärbart kanske allra bäst. Förutom de gamla vanliga ergonomiproblemen med 3DS känns det utmärkt, och 3D-grafiken tillför faktiskt skärpa och gör plattformarna lättare att urskilja mot bakgrunderna. Se där!