Technos har i huvudsak gjort sig kända för Double Dragon-serien, som numera ägs av Arc System Works. Den här samlingen innehåller också några av dem men också diverse annat från deras arkadhistoria. Jag fick det gratis med Evercade VS och det var nog tur, eftersom jag knappast hade velat betala för det.
Battle Lane vol. 5 är ett gammalt spel, ett vertikalt scrollande shoot’em up som är ospelbart svårt. Man kör en motorcykel, och inte nog med att fienderna skjuter på dig och att det är väldigt svårt att undvika att krocka med dem, det går också att krocka med vraken av deras fordon. Till råga på allt får du börja om en bit bak varje gång du dör, och nej, det finns inga continues oavsett hur många credits du pumpar in. Bara att glömma. 1/5
Jag har för mig att det släpptes fler såna här tredimensionella tolkningar av Tetris, varav Welltris var en. Block Out fungerar rätt bra, med olika banor med olika former, och möjlighet att rotera blocken åt alla håll innan man petar ner dem. Det hela ramas in av någon sorts cyberspacefiende som hånar dig medan du klarar banorna. Charmigt, men det är uppenbart att Tetris mår bäst av att inte kompliceras. 2/5
The Combatribes är samtida med Double Dragon 3 men känns faktiskt betydligt mer modernt. Det handlar fortfarande om rätt enahanda beat’em upande, men man har tillgång till extremt många attacker i det här. Allt från springattacker till olika grepp och till och med möjlighet att dunka ihop två fiender som står på varsin sida om dig. Grafiken är rätt gräslig med stora, fula sprites som för tankarna till Midway cirka 1986, och huvudpersonen är märkligt nog större än fienderna. Möjligheten att spela tre spelare samtidigt ger det också en liten finess, men i det stora hela är det en bagatell. 2/5
Jag har spelat otaliga konverteringar av Double Dragon, inklusive en till Master System och en urusel tolkning till Amiga, men Double Dragon 2: The Revenge känns extremt märkligt. NES-spelet har ju ändå en relativt solid spelkänsla, men här är det sladdigt och extremt ryckigt, vilket gör det smått hemskt. 1/5
Double Dragon 3: The Rosetta Stone är ökänt för att ha en ovanligt brutal affärsmodell i arkadhallarna. Inte nog med att man som vanligt förväntades stoppa i femkronor i hög takt, det gick också att gå in i butiker och köpa sig bonusar med samma femkronor. Så starta spelet för en femma, köp bättre vapen för en femma, köp mer hälsa för en femma och bli sedan mosad av en grupp fiender och förlora alltihop. Inte för att det kostar mig något nu, men spelkänslan är också väldigt stel. 1/5
Mania Challenge är ett wrestlingspel med en spelkänsla som påminner om de båda klassiska NES-wrestlingspelen, dels Nintendos egna Pro Wrestling och Tecmos World Wrestling. Det har inte riktigt lika finslipad kontroll, men för sin ålder känns det helt okej. 2/5
Minky Monkey är ett gammaldags arkadspel med inslag av Donkey Kong-spelen i olika grad, samtidigt som det även påminner om Popeye. Längst upp på skärmen får du ett uppdrag att plocka upp bonusföremål och placera dem upptill eller nertill genom att klättra i rep, vilket kompliceras av att en jävulsk apa jagar dig och både river ner bonusföremålen och är direkt dödlig att röra. Det är bara underhållande en kort stund men intressant att testa, och det hade nog passat bra som en av de ursprungliga NES-konverteringarna även om jag tror att Nintendo inte uppskattade likheterna. 2/5
Mysterious Stones var samlingens stora överraskning. För 1984 är det ett sanslöst komplext äventyr med både mellansekvenser och klurigt utforskande. Som en Indiana Jones-ripoff, komplett med musik som skamlöst stjäl de inledande tonerna, ska du bege dig till övergivna tempel i olika världsdelar. Varje tempel består av ett antal rum som kan utforskas i relativt valfri ordning, och det hela har drag av tidiga actionäventyr på C64 eller Spectrum. Du behöver knuffa runt krukor för att hitta de stora skatterna eller en nyckel till nästa rum, samtidigt som du undviker en rad olika fiender. Mindre fiender kan du sparka bort men de större behöver du skjuta. Samtidigt poppar det upp märkliga bonusar överallt, och banorna är fyllda med eldfällor och annat, och det blir både kaotiskt och underhållande att frenetiskt försöka skjuta spöket som flyger runt med nästa nyckel samtidigt som mumier är dig tätt i hälarna. Märkligt nog fick det aldrig någon konvertering när det begav sig, men det här hade kunnat vara en klassiker om det hade varit mer känt. Klart värt att testa. 3/5
Med en ganska menlös samling spel är Technos Arcade 1 knappast värt att köpa om du inte får med det gratis, även om Mysterious Stones var riktigt kul. Med en så strikt bokstavsordning känns det extremt sannolikt att en till samling är på gång, men samtidigt har jag svårt att se vad den skulle kunna innehålla. Technos gick över till att nästan enbart släppa konsolspel. Två spel jag väldigt gärna skulle vilja se igen är Double Dragon-fightingspelet och Voltage Fighter Gowcaizer som båda släpptes till Neo-Geo. Även om Evercade kanske inte klarar Neo-Geo så finns båda på Playstation också.