Lite bakgrund. Runt 1997-1999 skrev jag en bok, som aldrig blev färdig. Jag hade dock byggt en hel del runt berättelsen och skrivit en ganska rejäl bit. Så nu när jag blev sugen på att göra ett spel i RPG Maker skulle det passa bra att göra om det till ett spel, eftersom jag har handlingen praktiskt taget klar (beroende på hur långt jag drar ut på de sista två akterna). Dessutom är det en total avsaknad av mina standardfantasyhjältar.
Trots att RPG Maker är väldigt förenklat så är det inte alls en barnlek att sätta ihop ett fungerande spel, särskilt om man envisas med att inte använda standardgrafiken. Jag vill inte göra ett japanskt dussin-RPG (vilket är allt som programmets inbyggda grafik stödjer) så jag kommer att få pixla en hel del. Till en början ska jag använda en väldigt enkel stil, för att det överhuvudtaget ska bli några framsteg. En annan insikt är att snygg pixelgrafik (à la Final Fantasy VI eller Chrono Trigger) tar extremt lång tid att göra för extremt skickliga pixelartister, vilket jag inte är.
För att få lite kläm på hur det fungerar har jag knåpat ihop de första tre omgivningarna med standardgrafik och lite händelser samt lite kringeffekter. Det verkar genomförbart. Innan jag ens börjar bygga i någon större skala måste jag dock börja pixla ihop lite egna bakgrunder. Ska det se för jävligt ut så ska det i alla fall se för jävligt ut med min stil.
Hur som helst, bara att kunna springa runt med en gubbe i regnet och snacka med några NPC, från att bara ha programmerat lite Basic för 15+ år sedan, är en hyfsad prestation.
Nära framtid, lite lätt cyberpunkig, hyperkapitalistisk dystopi. Jag tror att Syndicate var en av inspirationskällorna ursprungligen.
Vad är utgångspremissen för storyn?
Det behövs fler kontemporära RPGn!