I en högst oväntad affär har Facebook just köpt hela Oculus Rift för 2 miljarder dollar. Det innebär att det lovande teknikföretaget får en rejäl pengabinge att utveckla konsumentmodellen för, men också att Facebook lägger vantarna på en potentiell framtidsvision inom kommunikation. Hittills har Rift främst varit ett coolt sätt att spela, men det finns också enorm potential inom kommunikation. Facebook föreställer sig chattrum där vi kan se vem vi pratar med, eller virtuella resor, eller klassrum där man kan mötas utan att behöva resa till samma ställe.
Och visst, det finns potential. Å andra sidan känns det långt bort, när man jobbar i en verksamhet som knappt använder videochat (i bästa fall telefonmöten) och som helst åker kors och tvärs genom landet för att alla ska kunna träffas öga mot öga. Att alla istället ska sitta på sin kammare med en Rift-hjälm känns fjärran. Lite Demolition Man.
Men alltså, tillbaka till Facebook. De är kontroversiella, och många ogillar hur de samlar på sig enorma mängder personlig data. Att kunna tillhandahålla tekniken för virtuella möten och samtidigt tjuvkika på vad som sägs och vem som träffar vem i framtiden är en väldigt värdefull tillgång. Samtidigt gör det också vår oskyldiga nördpryl till ännu ett övervakningsverktyg. Redan har Notch gått ut och dragit tillbaka den planerade Rift-versionen av Minecraft. Kanske är det inte helt positivt med mer resurser ändå.
Det borde inte förhindra mina planer. Att Facebook vet vad jag gör i Epsilon Eridani i min Asp Explorer är ett smärre problem. Men jag tror inte att jag kommer att diskutera affärshemligheter i den virtuella världen.