Idag rullade betaversionen av Starhawk igång för Playstation Plus-användare och jag passade på att köra några matcher. Första intrycken är… goda. Det känns fortfarande som Warhawk fast med en tajtare kontroll. Särskilt springandet i Warhawk var ju ofta lite sladdrigt i rörelserna, nu är det betydligt mer precist. Jag får också en känsla av Halo av någon anledning. Kanske för att fordonen känns ännu mer Halo-iga och för att närstridsattacker är väldigt effektiva.
Två banor hittade jag, Space och Acid Sea. Båda går att köra som deathmatch eller capture the flag och i olika storlekar för olika antal spelare. Oavsett vilken är det gott om plats för både fordon och strid till fots, och hittills känns det som att balansen från Warhawk är bibehållen. Visst kan det vara nervigt att helt plötsligt springa på en jeep fullastad med fiender men med några välplacerade granater så är det inte omöjligt att vinna.
Ett tillägg till Warhawk som aldrig blev riktigt utnyttjat var jetpacks, som finns med i standardspelet den här gången. Jag gillar skarpt. De gör det snabbare att ta sig runt som fotsoldat och det är ett extremt effektivt sätt att utmanövrera en fiende på marken eller för bakhåll. I gengäld är man sårbar för målsökande missiler vilka det finns gott om.
Stor nyhet ett är Starhawks, som är Transformers-Warhawks, mer eller mindre. I flygande läge fungerar de som Warhawks men med aningen segare kontroll. Den där riktigt supersköna dogfightkänslan ville inte infinna sig nu i början i alla fall. Men istället för att hovra förvandlas de till vandrande robotar med klara drag av Transformers-filmerna. Där blir de starka men inte oövervinnerliga. Däremot är det VÄLDIGT mäktigt att storma nerför en sluttning mot fiendens bas med explosioner överallt medan ett par av de här klampar förbi.
Stor nyhet två är basbyggandet, som fungerar som i valfritt RTS fast från fotperspektiv. Hela tiden samlar man på sig energi som kan användas för att bygga ut basen. Sen är det bara att dra upp menyn och ploppa ner en jetpackstation, en Starhawk-ramp eller kanske en målsökande superlaser. Det här gör striderna ännu mer intensiva men möjligen är man för starka defensivt, eller så har folk bara inte hittat rätt taktik än. Låter man en match pågå i tio minuter kan båda sidorna mer eller mindre göra sina fort ointagliga.
Överhuvudtaget känns det mycket bra. Om det inte blir några gigantiska missar i balansen kommer det här nog att ersätta Warhawk som jag fortfarande spelar någon gång nu och då. Däremot undrar jag vad i hela friden de ska med ett storyläge till. Det ser utomordentligt töntigt ut på förhand och det måste kosta ordentligt mycket mer att utveckla än flerspelarläget. Men vi får väl se.