I och med de senaste två Evercade-kassetterna är jag officiellt ikapp utgivningen efter bara en kort stund, då jag har köpt på mig de elva mest intressanta samlingarna. Nu kommer det att bli intressant att följa utvecklingen framöver. För det här är ett coolt format, trots eller kanske tack vare sina begränsningar. I princip vad som helst kan dyka upp, och gör det också. Nu härnäst kommer ju dels Playstation-versionerna av de tre första Tomb Raider-spelen – men också en bunt C64-spel från saligt insomnade Thalamus, som jag aldrig ens har hört talas om.
Det är också på gång flera nya varianter av hårdvaran, så den redan komplicerade köpsituationen blir ännu mer komplicerad. Evercade VS-R och Evercade EXP-R är nya svarta varianter av de befintliga två konsolerna. Priset ska vara slimmat, bland annat genom att EXP-R inte längre kommer att ha Capcom-spel inbyggda och inte heller en HDMI-utgång. Båda kommer att få den nya Tomb Raider-samlingen som medföljande titel. Den och en del nya större spel kommer att släppas på en ”Giga Cart”, som ger utrymme för flera CD-baserade spel på en gång (jag gissar att det syftar på att den är större än en gigabyte) men som i gengäld är cirka 50 kronor dyrare.
Sen utannonserades också precis ytterligare en variant. Evercade Alpha är ett fristående arkadkabinett i cirka skala 1:4, samtidigt som det är en komplett Evercade-maskin. Den släpps i två varianter: Mega Man och Street Fighter. Den första inkluderar Mega Man: The Power Battle och Mega Man 2: The Power Fighters, samt Strider, Carrier Air Wing, Final Fight och Knights of the Round. Den andra har Street Fighter 2 Champion Edition, Super Street Fighter 2 Turbo, Street Fighter Alpha, Street Fighter Alpha 2, Street Fighter Alpha 3 och Super Puzzle Fighter 2 Turbo. De kommer att kosta runt 2500 kronor i standardutförandet och cirka 500 kronor mer i en lyxversion som inkluderar en särskild extra handkontroll i Alpha-färger (det går förstås att koppla till två kontroller för att spela två på skärmen, men däremot verkar den inte ha HDMI och därmed kan den inte användas som en vanlig VS-konsol), och uppgraderade knappar från Sanwa istället för de ordinarie. Båda kan förstås köra vanliga Evercade-kassetter också. Jag är lite skeptisk till de här. Visserligen är spelen bra men de finns bokstavligen överallt, inklusive i diverse moderna konsolsamlingar. Det hade behövts något exklusivt som Alien vs Predator eller Marvel vs Capcom 2 som har funnits på en del specialhårdvara. Det här halvformatet är för stort för att vara praktiskt att flytta runt (som t ex Taito Egret Mini) och för litet för att ge den riktiga arkadkänslan.
Jag är dock nöjd med min VS så långt, och kommer att hålla utkik efter alla nyheter om den här roliga burken, och möjligen köpa en Super Pocket för den där riktigt bärbara upplevelsen. Det behövs bara ett eller två riktigt roliga spel per kassett så känns den prisvärd, och det finns väldigt mycket som potentiellt skulle kunna släppas. Låt mig göra en önskelista.
Till att börja med behövs en till samling av Data Easts arkadspel. Den ursprungliga arkadversionen av Karate Champ, den klassiska biljardspelet Side Pocket, det Ikari Warriors-liknande Heavy Barrel, plattformsspelet Karnov, det ösiga actionspelet The Cliffhanger: Edward Randy (ett av få spel jag faktiskt spelade i arkadversion då det begav sig), småcharmiga Street Fighter-kopian Fighter’s History Dynamite: Karnov’s Revenge, Neo-Geo-plattformsspelet Spinmaster, pusselspelet Magical Drop och det Water Margin-baserade fightingspelet Suiko Enbu – allihop vore intressanta att testa.
Efter att ha grävt lite i Irems arkiv är jag också oerhört sugen på en eller två samlingar till från dem. Kung-Fu Master är ju förstås en superklassiker som saknas. Plattformsspelen Kid Niki: Radical Ninja och Hammerin’ Harry, shoot’em up:en Image Fight, Dragon Breed och R-Type 2 och beat’em up:et Blade Master är relativt tidiga men intressanta titlar. Efter att ha spelat In The Hunt är jag också intresserad av andra senare titlar som Ninja Baseball Bat Man och Undercover Cops (även de beat’em ups), de Metal Slug-liknande Gunforce 1 och 2, och fightingspelet Superior Soldiers.
Det vore förstås också vansinnigt kul med en samling Cave-spel, men där tror jag att det är svårt att motivera ett så lågt pris, eftersom de här spelen tenderar att släppas i prestigefyllda M2-utgåvor för 400 kronor styck. Jag är inte säker på att Evercade klarar de tyngre spelen, men det borde inte vara omöjligt med den tidiga hårdvaran. Och i så fall skulle vi kunna få shoot’em up-klassiker som DonPachi, DoDonPachi, ESP Ra.De., Dangun Feveron och Guwange, och redan där skulle det vara den bästa Evercade-kassetten någonsin.
En mer obskyr utgivare som skulle passa perfekt bland exempelvis Thalamus och Codemasters är Broderbund. De är sedan länge försvunna och deras spel har mestadels glömts bort, men det finns många potentiella klassiker att välja mellan: Choplifter, Lode Runner, Spelunker, Where in the World is Carmen Sandiego?, Wings of Fury, The Battle of Olympus, Typhoon Thompson och Stunts.
Med tanke på att många av spelen kommer från 16-bitars- och 32-bitarseran känns en utgivare mycket lämplig: Psygnosis. Det mesta av deras katalog ägs ju numera av Sony, men å andra sidan gör de i princip inget med den eran av spel, och om Evercade kunde förhandla till sig Tomb Raider borde inget vara omöjligt. Det vore onekligen intressant med samlingar med Barbarian, Shadow of the Beast 1-3, The Killing Game Show, Leander, Agony, Puggsy, Benefactor och Brian the Lion (jag skulle förstås nämna Lemmings också men då behövs en mus, liksom för Walker, Bill’s Tomato Game eller Innocent Until Caught). Och går vi in i 32-bitarseran finns spel som Ecstatica, Flink, Destruction Derby, Wipeout, Assault Rigs, G-Police, Colony Wars och The Adventures of Lomax. Alltså, nu blir jag nästan deprimerad att de inte redan finns. Kom igen, släpp en Amiga-samling och typ två Playstation-samlingar!
Det återstår att se hur mycket hårdvaran klarar av. Nu kan den ju emulera Nintendo 64, även om i princip alla spelen till det formatet som var något av intresse gjordes av Nintendo själva. Men jag tror inte att Evercade tog fram stöd för den bara för att kunna köra Glover, om man säger så. Neo-Geo borde kunna vara möjlig, men där finns ett liknande problem i att SNK redan ger ut de flesta av de spelen på andra format. Saturn tror jag inte fungerar eftersom den är så svåremulerad, men man kan ju alltid drömma. Oavsett finns det förhoppningsvis mycket att se fram emot på Evercade. Nu ska jag grotta ner mig i de senaste köpen.