Det är tydligen inget brott att lura barn att slösa sina föräldrars pengar. Det slogs fast av Marknadsdomstolen nyligen. Det är Konsumentombudsmannen som anmält Habbo för att rikta sig till barn som sedan köper värdelös DLC för tusentals kronor, ofta utan att ens förstå att det är mammas och pappas månadslön som går åt. Men de fick smäll på fingrarna. Spelföretaget vann. Trots att avtalen är långa och krångliga. Trots att barnen inte är läskunniga. Trots att de inte har föräldrnas samtycke och är under arton år.
Va? Till att börja med begriper jag inte domen. Det här är lurendrejeri på en helt ny skala. Jag menar, Pokemon och Barbie i all ära, men när de parodierades (i South Park respektive Simpsons) så bönade och bad själva leksakerna om att man skulle spendera mer pengar på dem. Då, för 10-20 år sedan, var det satir. Nu är det verklighet. Spelen är leksaker som säger sig vara gratis men sedan (så fort föräldrarna har tittat bort) säger: ”Dina duddeluttar är hungriga! Ska du inte köpa lite hallon åt dem? Se så ledsna de är!”
Hur är detta inte olagligt? Vi har fortfarande lagar mot direktreklam riktad till barn, så vitt jag vet (vilket är anledningen till att TV3 inte är en enda lång reklamsnutt). Det här är reklam som inte bara gömmer sig i barnens leksaker, utan som också ger direkta möjligheter för barnen att själva spendera pengar om inte föräldrarna råkar vara tekniskt slipade nog att blockera det. För att återgå till Barbie-parallellen så är det som om Barbie skulle komma med steg-för-steg-instruktioner för att stjäla mammas plånbok, sedan själv skjutsa ungen ner till leksaksaffären i sin rosa bil och sedan stå vid kassan och intyga att jepp, klart flickan ska ha tio nya uppsättningar leksakskläder. FÖRUTOM ATT DÅ SKULLE FLICKEBARNET ÅTMINSTONE HA FLER KLÄDER ÅT SIN BARBIE OCH INTE BARA LITE FLER FÖRBRUKNINGSBARA JÄVLA HALLON!
Det är väl allmänt känt att jag överlag hatar hela F2P-konceptet, eftersom jag inte gillar när företag ljuger eller undanhåller sanningen om vad det faktiskt kommer att kosta att spela. Men, om en vuxen människa väljer att köpa baddräkter i Dead or Alive eller extra premium-ammunition i World of Tanks eller en fullständigt värdelös prestigeponny i World of Warcraft så är det i alla fall deras pengar.
F2P-spel riktade mot barn är mer eller mindre förtäckt lurendrejeri riktat mot de mest värnlösa konsumenterna. Det är nästan bokstavligen att stjäla godis från småbarn, både i hur enkelt och hur förkastligt det är. Visst behövs det mer information till föräldrar som förhoppningsvis inser att en surfplatta kopplad till deras lönekonto inte är en harmlös leksak, men det kan inte vara helt deras ansvar när skrupelfria producenter utnyttjar deras ättelägg för egen vinning.
Och nej, det här gäller inte bara Habbo eller Zynga eller Disney. Även etablerade spelmakare som Capcom utnyttjar barn så gott de kan: se bara skandalerna kring Smurfs’ Village…