Fult (bil)spel

Det blir mer och mer uppenbart att spelbranschen är på väg mot någon sorts omvälvning. Antingen en kollaps eller att det helt enkelt degenererar till något man knappt vill vara en del av längre. Vart man än vänder sig så kryllar det av avstyckad DLC, säsongskonton och F2P, det vill säga en massa listiga sätt att lura spelaren på mer pengar samtidigt som att man låtsas som att spelpriserna inte har gått upp från de heliga 60 dollarna (jag konstaterade dock vid mitt senaste Game-besök att 749 kr tydligen är ett acceptabelt pris för ett nytt Playstation 4-spel; jag konstaterade också att jag inte längre köper spel på Game).

För ett tag sedan avslöjades det att Forza 5 är helt och hållet sönderplockat för att kunna dra in extra pengar från spelarna. Det går inte längre att vinna bilar och det tar längre tid att dra in pengar för att köpa egna. I vanliga fall hade det här resulterat i sämre betyg, men Forza 5 får toppbetyg nästan överallt. Man kan fråga sig hur välförsedda recensenterna har varit med dessa poäng för att slippa tristessen.

I Forzas fall handlar det om 100 tokens för knappt ett pund, upp till 20000 tokens för 65 pund. Köper man de ”billigaste” poängen kostar en McLaren P1 eller en Ferrari Enzo sju och ett halvt pund. En Veyron Super Sport blir tretton pund och den dyraste, Lotus E21, blir hela £32.50! Att samla ihop pengar det ordinarie sättet (att spela spelet, vilken idé!) innebär dock uppskattningsvis 500 timmar för att ha råd med alla bilar. Ser man då till normal timlön är det betydligt mer effektivt att bara betala för sig.

Och där har vi problemet. Folk är mer och mer stressade och måna om sin tid, och ett svar på det hade kunnat vara kortare, enklare spel. Men istället byggs det omfattande mastodontspel som skulle ta hundra timmar att klara – som sedan artificiellt sträcks ut till det femdubbla. Resultatet blir att folk utan liv har något att göra, och folk som egentligen inte gillar att spela men vill kunna glänsa för kompisarna när det är spelkväll kan betala för sig. Win-win? Nej, snarare lose-lose skulle jag säga.

Så långt Forza, men Sony vill inte vara sämre med Gran Turismo 6. I det senaste spelet går det också utmärkt att köpa sig till framgång. 500000 credits kostar 5 pund, medan 7 miljoner kostar 50 pund. Det kan jämföras med att den dyraste bilen, Jaguar XJ13, går på 20 miljoner credits. Skulle man köpa den rakt av så handlar det alltså om mer än dubbla spelets pris, för att få tillgång till en bil i spelet.

Det är rätt sinnessjukt, och förmodligen ett exempel på ett av de dyraste enskilda föremålen i ett konsolspel (det finns bisarra ”gratis”-MMO och liknande där saker kostar tusentals kronor). Det som dock gör saken lite, lite bättre är att Gran Turismo 6 enligt uppgift inte har förändrat sitt upplägg. Det går fortfarande att vinna bilar direkt i lopp, och det går relativt snabbt att spara ihop credits.

Och det ska ju inte vara gratis. Jag minns så väl när jag lyckades spara ihop till några eftertraktade bilar i Gran Turismo 3 (en var rallyversionen av Subaru Impreza, har jag för mig) och äntligen kunde köra runt med dem. Men det här upplägget ger dels en möjlighet för lata (och uppenbart överavlönade) spelare att köpa sig fördelar. Överhuvudtaget är konceptet att köpa sig genom ett spel fullständigt befängd. Tänk dig att kunna gå på bio:

”Hej, jag vill se The Hobbit: Desolation of Smaug.”
”Det blir 120 kronor. Vill du hoppa direkt till slutet så slipper du se hela filmen och kan gnälla på Twitter om att 48 fps ser ut som såpopera två timmar tidigare? Det kostar bara 40 kronor extra.”
”Jamen givet! Inte fan har jag tid att sitta tre timmar och se film!”

Hit är spelvärlden på väg, och jag blir mer och mer uppgiven. Inte ens ”gamer”-spel som Street Fighter eller Dark Souls är immuna. Jag tror det inte om Dark Souls II, men jag är stenhårt övertygad om att Dark Souls III kommer att sälja själar på Playstation Store: 100000 själar för 15 euro! Och sen är det väl indiespelens tur. Och då kan man lika gärna lägga ner hela skiten.

darksouls2_art
Fem dollar kostade den där rustningen. Och lik förbannat kommer du att dö bakom nästa hörn.

En tanke kring ”Fult (bil)spel

  1. Daniel

    Totalt onödigt att köpa Forza 5, när man kan köpa de dyraste och bästa bilarna redan innan man ens hunnit lämnat menyerna……Varför ska man då spela det och samla ”credits”!? Det var ju det som var charmen med t.ex Gran Tursimo 3 att man fick kämpa sig upp till superbilarna. Man hade hade ett mål som skulle nås. Tyvärr är det som bortblåst nu i och med mikrotransaktionerna. Men rösta med plånboken och köp inte skiten.

Lämna ett svar