Aningen försenat av diverse omständigheter blev det äntligen dags för Microsoft att hålla sin ”konferens”, Xbox Game Showcase. De har minst lika mycket som står på spel som Sony inför den här hösten, om inte mer, eftersom Xbox One tappat ordentligt med fart. Och de levererade en riktigt trevlig omgång med presentationer, som dock började med träige Geoff Keighley i menlösa diskussioner med olika Youtube-”personligheter” där ingen egentligen tyckte om Halo. Fast den första timmen bjöd ändå på några nyheter, så jag inkluderar den här.
Dragon Quest 11 kommer till Xbox Series X i upphottad version. Ännu mindre hett än GTA5, och gudskelov öppnade inte Microsoft själva med det. Ett helt nytt spel är däremot Exomecha, ett förstapersonsskjutaspel som dock har lite sjyssta designval som inkluderar att typ allt är designat i krom, att man man köra fordon och diverse mechas, och att det finns en eldsprutande drake. Det är F2P och garanterat inget jag kommer att spela, men hyfsat fräscht ändå. Sen visades också Watch Dogs: Legion igen och… snark.
Ett annat helt nytt spel var Echo Generation, ett voxelaktigt dragbaserat rollspel i ett postapokalyptiskt Kanada. Det har en viss charm, troligen inget för mig men också trevligt. Och slutligen Hello Neighbor 2, en uppföljare till ett spel jag helt har missat (tydligen något Youtube-fenomen). Den stora nyheten på den här första timmen var dock Balan Company, en ny studio inom Square-Enix, som leds av Yuji Naka och Naoto Ohshima, två gamla Sega-rävar. Och deras första spel känns verkligen inspirerat av gamla Sonic och framför allt Nights. I Balan Wonderworld (inte Wonderland som Geoff envist hävdade) får man spela massor av olika figurer som var för sig också har olika dräkter med olika förmågor. Det öppnar för ett varierat plattformsspel. Men ännu roligare var det starka musikaltemat, som jag verkligen inte hade väntat mig. Kanske inspirerat av Super Mario Odyssey, men det tackar jag bara för.
Sen blev det dags för den riktiga visningen och vad annat än Halo Infinite kan inleda en sådan? Och … det ser väl ut som Halo? För mig som inte spelat de här spelen sedan Reach verkade det väldigt klassiskt i sitt upplägg, nästan bakåtsträvande. En nyhet är en grepparm, som de flesta spelen verkar ha numera. Men det är inte överväldigande snyggt och jag undrar om det inte är en nackdel, åtminstone för inbitna fans, att man vill släppa spel även på Xbox One. Sen visades också State of Decay 3 och nästa Forza, vilka är totalt ointressanta.
Rare hade dock en nyhet, och då måste man lyssna upp. Everwild är lite svårdefinierat så här långt. Det var väldigt snyggt och har ett shaman-tema, med en rad karaktärer som tillsammans utforskade naturen, helade djur och kallade på gudar. Designen var fantastisk och det hade en väldigt trevlig stämning. Om det är något onlinegrejs som Sea of Thieves lär jag inte orka bry mig, men skulle det mot förmodan vara solospel vill jag nog testa. Det verkar dock långt bort, som deras förra spel när det först visades.
Sen var det en del vi redan kände till. Dontnods Tell Me Why hade en lång bra trailer och fortsatte ett väldigt tydligt mångfaldstema: Tell Me Why handlar om en transkilles traumatiska bakgrund, och att döma av Life is Strange-spelen borde det bli en höjdare. Ori and the Will of the Wisps kommer att släppas i en upphottad version på Xbox Series X som kör spelet i 4K och smått vansinniga 120 fps, vilket lär göra ett snyggt spel ännu snyggare. Sen kommer en expansion till Obsidians The Outer Worlds och så visades en till trailer på det märkliga Älskling Jag Krympte Barnen-spelet Grounded, där man med viss självironi konstaterade att det inte är vad Obsidian är kända för. Det fick vi dock ett exempel på med Avowed, ett regelrätt förstapersonsrollspel med magi och svärd och sånt. Det är förmodligen lika långt bort som Elder Scrolls 6, men något att vänta på.
Ännu en ny titel var As Dusk Falls, som verkar bli typ en interaktiv serie med lätt animerade stillbilder – ruggigt snygga sådana – i ett drama som utspelar sig i sydvästra USA. Ninja Theory dök upp för att prata om Hellblade 2 som verkar långt borta då man inte visade något alls nytt. Även Doublefine dök upp för andra gången med Psychonauts 2, som nu verkar mer komplett och kommer att ha sång av Jack Black. Spelet känns som en levande Beatles-video av det mer psykedeliska slaget. Och så ytterligare en trist uppkonvertering: Destiny 2 kommer till Xbox Series X. Snark.
Därefter visade Microsoft upp en lång rad av ”exklusiviteter”, men det visade sig vara ”console launch exclusives”, som alltså troligen bara innebär att de släpps först på Xbox. Stalker 2 såg ruggigt snyggt ut och återvänder förstås till Pripjat och radioaktiva monster. Warhammer 40K: Darktide verkar vara ett actionspel i den extremt mörka framtiden. Man tänjer rejält på begreppet ”exklusivt” när det redan släppta Tetris Effect Connected presenterades, där spelet har fått en ny flerspelardel där man kan koppla ihop sina banor och hjälpas åt.
Svenska Image & Form, gänget bakom Steamworld-spelen, har ett nytt påkostat spel på gång. The Gunk hade ännu en svart kvinnlig huvudperson på den här visningen (välkommet!) och verkar gå ut på att utforska en främmande värld och rengöra den med sin robotarm. Ytterligare en kvinnlig huvudperson möter vi i The Medium, ett skräckspel där man bokstavligen utforskar två parallella världar samtidigt.
Sen dök Sega upp och kompenserade för att deras gamla spelskapare hoppat till Square-Enix genom att visa upp ett riktigt klassiskt Sega-spel med blå himmel överallt: Newgenesis: Phantasy Star Online 2. Jag har aldrig spelat de här spelen och jag hade för mig att det redan fanns en tvåa, men det här är hur som helst helt nytt och såg ösigt ut med en befriande brist på mörker och postapokalyps.
Här började visningen varva ner, men Remedy hoppade in med Crossfire X, ett nytt actionspel där en random soldatkille har en superdräkt som inte alls är stulen från Crysis. Och till sist visades en extremt tidig teaser på ett nytt Fable, som äntligen återvänder efter den snöpliga nerläggningen av det förra spelet.
Spontant känner jag inte att jag måste springa ut och förboka en Xbox Series X, men det var också många nya spel som jag hoppas kommer även till Playstation. Balan Wonderworld kändes trevligt, och kanske blir något att spela i väntan på nästa Mario (eller Astrobot). Rares Everwild lär förstås bli dunderexklusivt men kommer också till PC om det blir aktuellt. Samma sak gäller förhoppningsvis Avowed. Möjligen blir också The Gunk intressant.
Vi saknade förstås Elden Ring, och jag börjar oroa mig för att annars superproduktiva From Software har fått problem med det här open world-konceptet. Jag hoppas att det inte är ett spel som har för höga produktionsvärden för att hinna bli ett bra spel. Jag saknar också fightinggenren, som visserligen Sony också ignorerade på sin visning. Något vansinnigt som ett exklusivt Virtua Fighter 6 var förstås osannolikt men hade sålt en Series X och en rejäl arkadsticka till mig direkt.
Jag uppskattar dock att de flesta av Microsofts nyförvärv levererade, och att det fanns många fräscha spel. Särskilt kul var det med mångfalden bland spelkaraktärerna. Och om man gillar Game Pass-konceptet lär man definitivt få värde för pengarna.
Fightinggenren mår sämre än någonsin just nu. *Alla* spel släppta efter 2015 (förutom KOF XIV och Million Arthur) är som bäst medelmåttiga, rollback/bra nätkod är fortfarande inte standard, och communityn tyngs av en pandemi och diverse skandaler.
Capcom, ArcSys och Namco ser inte ut att skärpa sig på länge än, så hoppet står till KOF XV och vad Examu nu planerar härnäst.