Den andra expansionen till Dark Souls II har släppts, och den här gången var jag mer förberedd. Eller, förberedd och förberedd. Jag tänkte först spela med min magiker men efter att ha dött en snöplig död mot en vanlig fiende insåg jag att jag måste ta till det tunga artilleriet. Sagt och gjort: jag sprang raskt över med Shaana genom halva spelet, spöade Covetous Demon, giftdamen, Smelter Demon och Old Iron King för att sedan hitta ner i nästa nya område.
Egentligen hade det inte behövts en teleporter för expansionen utspelar sig så att säga på baksidan av vulkanen, runt en serie höga torn. Mellan dessa går kedjor och på dessa får man springa, förhoppningsvis med alla fiender avklarade innan. Känslan är lite som Wrath of the Lich King, med massor av högresta odöda, massor av lömska saker som gömmer sig i marken och massor av brinnande saker. Hittills har jag mött en hel del nya fiender, där de lustiga kruttunnebärande odöda är roligast. De är inte alls agressiva utan kan istället skrämmas bort mot svårare fiender, för att sedan fungera som en portabel bomb med hjälp av eldpilar. Tyvärr verkar ingen annan fatta det, för alla andra jag har spelat med har huggit ner dem på en gång.
Efter några timmar har jag precis hittat ett föremål som låser upp stora delar av området, men fortfarande inte en enda boss. Det är däremot ingen brist på utmaning, då det både finns Smelter Demon-liknande minibossar och kryllar med olika sorters illvilliga fiender. Jag gillar dock att de tål mindre än Sunken King-motståndarna: det blir inte lika långdraget. Däremot är det sämre om ny utrustning. Hittills har jag två nya knivar (uppenbarligen det här spelets motsvarighet till Silver och Gold Tracer) och en märklig ring som gör en osynlig när man rullar. Kan bli extremt effektivt för att desorientera en PVP-fiende…