Under betan av World of Warcraft: Cataclysm fanns det otaliga sätt att ha sönder spelet. Väldigt mycket av världen byggdes runt 2003-2004 i den trygga förvissningen att det inte alls gjorde något att det fanns enorma hål bakom de kulisser som utgjorde världen – folk skulle ändå aldrig kunna ta sig dit. Det förändrades i kataklysmen när folk plötsligt fick möjligheten att flyga. Att ta sig till undersidan av världen var inte svårare än att till exempel flyga in i en av tunnlarna i byn ovanför Menethil. Den ledde förstås ingenstans eftersom man inte skulle kunna ta sig dit ursprungligen, men istället för att falla till sin död under världen kunde man ju nu flyga runt fritt. Så länge man inte flyger genom vatten som är oändligt djupt under världen, och därmed lämnar sitt flygdjur, och faller till sin död. På så sätt tog jag mig till Twilight Highlands och Uldum medan de fortfarande var avspärrade och ofärdiga.
Men det finns fortfarande enstaka glitchar som låter oss gå under jorden. Några regelrätta hål i världen tror jag inte finns, men genom en kombination av att tränga in sig i ett hörn och hoppa på sin häst lyckades jag följa en guide och ta mig ner. Därifrån gick det att flyga till Karazhan Crypt, ett ställe som tydligen funnits rätt länge men som jag inte har haft tillfälle att titta på förut ens i betorna.
Om du flyger över Zul’Gurub ser du området, inte som det ser ut nu som instance och inte heller som det såg ut som räd för några år sedan, utan i ofärdigt betaskick utan några fiender. Samma sak gäller Karazhan Crypt. Det är ett stort ställe, indelat i ett flertal salar och områden med tydliga bossrum. Från ingången (som skulle ha varit från kryptan bakom Karazhan) kommer man först till ett halvstort rum med en brunn i golvet, Well of the Forgotten. Hoppar man ner där hamnar man i Pit of Criminals, ovanpå en hög med skelett, praktiskt nog exakt så långt ner att man får ”Going Down”-achievementen om man inte redan har den. Annars kan man också vandra ner längs en passage med fånghålor på sidorna, kallad Pauper’s Walk. Där nere finns stora katakombsalar, i många fall halvfyllda med jord, bland annat Tome of the Unrepentant och Slough of Dispair (som verkar utformat för att rymma en boss). Det är allmänt kusligt och ödsligt, lite som katakomberna under Duskwood men snäppet värre eftersom det är så tomt och ofärdigt.
Allra läbbigast är dock The Upside-Down Sinners, ett vattenfyllt rum där en massa människor utan händer hänger under vattnet. Lagom mysigt och kanske anledningen till att stället aldrig gjordes klart. Det finns en del groteska ställen i World of Warcraft men riktigt så här spooky har jag nog inte sett förut.
Men det är intressant att spekulera i vad som skulle ha funnits där. Stället är stort, bitvis stort nog för en räd, men det finns inget där som pekar på att det är från Burning Crusade-eran. Intressant nog finns det ett antal portar att öppna och stänga, som de i Stratholme eller gallergrindarna i Scholomance, men jag har inte sett några sådana utanför en instance förut. Det tyder dock på att det kanske var tänkt som en inledning till Karazhan-historien fast redan i originalspelet, på nivå 60. Det är inte otänkbart att det skulle ha varit en 10 eller 15-manna-instance innan man gick in i Karazhan, som att Upper Blackrock Spire fungerade som en inledning till Blackwing Lair eller att Blackrock Depths ledde till Molten Core.
Karazhan kändes onekligen lite malplacerat mitt i Burning Crusade, när handlingen så hårt fokuserade på en annan värld, och det var tydligt att hela Deadwind Pass lämnades mer eller mindre ofärdigt när spelet släpptes 2005. Jag tror nog att Karazhan och dess krypta var tänkt att släppas på 60 men att det krockade med annat material. Själva Karazhan var nog närmare att bli klart och dessutom mer intressant att utforska, medan arbetet med kryptan lades ner. Därför fick vi tornet på 70 men ingen separat instance.
Jag är inte helt säker på att det är tillåtet att utforska så här, även om man gör det helt och hållet med spelets egna funktioner. Därför postar jag ingen guide till hur man tar sig dit, och jag tar inget ansvar om ni blir bannade efter att ha haft gillesfest i kryptan. Men det var onekligen en spännande liten tripp…