Jag spelar för tillfället igenom Castlevania: Circle of the Moon och Aria of Sorrow igen på den nyligen utgivna och utmärkta GBA-samlingen, men nu har Konami precis meddelat att mer är på gång. Ett helt nytt Castlevania ska vara under utveckling och var eventuellt tänkt att visas på E3 men stämde inte riktigt med timingen (läs: det är inte aktuellt på minst ett år). Spelet ska vara internt utvecklat, medan de samtidigt samarbetar med externa utvecklare för Metal Gear och Silent Hill.
I normala fall skulle jag vara alldeles till mig, men … låt mig bara konstatera en viss skepsis. Konami har knappt utvecklat spel de senaste tio åren. De lyckades till och med sabotera sin fotbollsserie med det nya ”eFootball”. Det där mobilgrejset Grimoire of Souls kom av sig helt och lär ändå bara ha varit F2P-nonsens. Lords of Shadow 2 var som bekant dynga. Och ju mindre vi säger om deras ”erotic violence”-pachinkospel desto bättre. De har i princip bara åstadkommit en merchandise-butik och några enkla samlingar.
Men ändock. Det finns någon på Konami som bryr sig. Bakom den förra samlingen (och troligen denna) finns en namnlös producent som garanterat är involverad i vad som nu är på gång. Kanske blir det här det stora avslöjandet.
Sen är ju också frågan vilken form ett nytt Castlevania ska ha, för det kan ju vara precis vad som helst. Nån sorts mobilspels-towerdefense med kristaller och mikrotransaktioner till förbannelse för att fylla på med heligt vatten mot Draculas horder? En enkel sidscrollande historia med stel men klassisk spelmekanik som det senaste Ghosts’n Goblins eller Actraiser-remaken, bara för att det ska vara retro? Något extremt överdådigt AAA-spektakel med multiplayerlägen och ännu mer mikrotransaktioner? Jag vet inte om jag skulle bli helt imponerad ens om det skulle vara ett rakt Metroidvania, för Iga är ju själv igång med såna igen, och i indievärlden är det snarare för många Metroidvania numera. Det som möjligen skulle kunna bli episkt är om de gjorde ett Souls-liknande spel för det hade ju varit den naturliga utvecklingen om Konami hade hittat på det själva istället för att vara sjukt konservativa precis som när de gav bort musikspelsgenren (ja ä int bitter).
I alla fall har Konami inte övergivit Castlevania. Det har inte jag heller. Än.