Tanken har länge föresvävat mig att göra en tolkning av någon av den mästerlige Alphonse Muchas bilder. Trots att de är över hundra år gamla känns de fortfarande moderna. Det är främst fascinerande hur Mucha använde mönster och linjer på ett sätt som hade varit ohyggligt mycket enklare idag, men på den tiden handlade det bara om noggranna blyertsskisser och sedan extremt stadig hand för målningen. Jag utgick från Sarah Bernhardts poster för La Samaritaine, en av mina favoriter. Tidigare hade jag tänkt att det skulle kunna bli Shaana, men när jag väl satte igång kändes Asmalinde lämpligare.
Det mesta gick att rita av direkt från originalet men en del förändringar behövdes för att göra Sarahs långa dräkt till en kimono och hakama. Jag justerade också hennes ansikte, som ursprungligen var realistiskt, till mer mot min tecknarstil. Jag bytte förstås namnet på cirkeln i bakgrunden och eftersom det fanns en del tecken nedanför passade jag på att skriva Asmalindes namn i tengwar-skrift. Stjärnorna som sveper runt var ursprungligen sexkantiga men jag ändrade dem till den åttakantiga Feanors stjärna som jag har använt som den här familjens sigill, och här kunde jag till skillnad från Mucha kopiera upp dem så mycket jag ville. Mucha använder också mycket växtlighet för att skapa ännu mer detaljrikedom och jag ersatte den ursprungliga blomman med en björkkvist. Den sörjande figuren längst ner gjorde jag om en aning för att föreställa en äldre Gondris. Enkel färgsättning och en övertoning för att bleka ner det hela kompletterar det hela.
På det hela taget är jag mycket nöjd. Det behöver nog bli fler art nouveau-versioner framöver …
Behöver du hjälp att skriva ut så hör av dig! *hint print hint*
Suveränt! Asmalinde var redan en av mina favoriter, och den här ingenue-varianten är vacker som få.