Dark Souls till Switch blev rätt brutalt försenat och först nu finns ett datum: 19 oktober. Samtidigt släpps också Amiibon av Solaire. Och jag frågar mig fortfarande: vad gick snett? De övriga, uppfräschade och polerade versionerna släpptes i maj. Varför tog Switch-versionen fem månader ytterligare?
Det finns två tänkbara anledningar. Den ena är att någonstans i spelet fick tokproblem med prestanda. Blighttown ska ju enligt uppgift ha fungerat bra, men det kan ha varit någon bisarr grej med typ Lost Izalith. Något stort som gjorde att delar av grafikmotorn fick skrivas om. Då börjar vi prata om fem månader. När Remastered fått ett välförtjänt rykte att äntligen ha stabiliserat prestandan tror jag inte att de ville släppa en version som hade lika stora problem som originalet. Den andra anledningen är väl mer cynisk: att spelet sparades till nu i höst för att locka folk till att betala för Switchs onlineläge.
Hur som helst tror jag att det var ett dåligt drag. Att släppa det innan sommaren hade gett spelet ordentligt med utrymme. Nu hade jag istället nästan inget att spela på min Switch och körde lite halvhjärtat Golf Story (det är mysigt men inte särskilt engagerande) fram tills Octopath Traveler släpptes. Jag hade gärna väntat med PS4-versionen och ägnat mig åt portabelt Dark Souls. Frågan är om samma sak gäller för andra. På Switch är inte oktober jättepackat men inte långt efter kommer Pokemon och Smash Bros, så, jo. De hade behövt den bärbara exklusiviteten för sommaren. Till vintern spelar man ändå inomhus och då finns det mycket mer att välja på.
Nu tror jag väl att jag kommer att köpa det förr eller senare ändå. Kanske nästa sommar. Om det inte är några horribla fel med det så är det ändå portabelt Dark Souls. Det är värt ett fjärde köp. Men det är ändå lite väl sent.