Lego, det glada danska plastföretaget som bara existerar för att göra barn världen över glada? Jo, egentligen bör det väl vara så. Men ibland trampar de i klaveret, som när de nyligen berättade att de ska sluta utveckla det fantastiska verktyget Lego Digital Designer, som visserligen riktar sig främst till vuxna.
I dagarna pågår ett par stora leksaksmässor, och sajten Brickset (som är närmast världsledande med nyheter i ämnet) rapporterade om en lång rad nya spännande projekt, i minst sagt uppmuntrande ordalag. Uppsättningen med Marvel-figurer, med ett jätteset med Spider-Man och hans största fiender i spetsen, hyllades som deras bäste superhjälteserier någonsin. Även det mesta annat som Nexo Knights, Elves, Creator, Friends och så vidare fick en hel del beröm, och det kändes generellt som att det blir dyrt framöver.
Men nu har sajten hastigt och mindre lustigt ombetts att ta ner all rapportering, och alla är helt frågande. Varför? För att ”Lego inte var nöjda med rapporteringen”, tydligen. För det första: rapporteringen var en nästan genomgående hyllning. För det andra: det ska de skita i. Visar man upp saker på en mässa för inbjudna journalister och bloggare och det skrivs saker så har ingen någon som helst rätt att censurera vad som skrivs, även om det skulle råka vara negativt. Nu har ju säkert Brickset ett samarbete med Lego och ett behov av att inte bita den handen som föder en, men det är väldigt dåligt av Lego att kräva något sånt. Det fanns ett fotoförbud, som respekterades. Ännu mer bisarrt är det faktum att nästa leksaksmässa hålls redan imorgon och där är foton helt okej, så allt som berättades då kan visas imorgon.
Varför då gå ut och framstå som skitstövlar fullständigt i onödan? Ibland begriper jag mig inte på det här med PR.