Jag fick just början på en ny bild på Street Pass (och någonstans idag i Östersund måste jag ha passerat en hord av tyska speltjejer… äsch). Och det är lite udda. Om man kollar på alla spel som representeras på Street Pass:
Metroid – Nintendo
Mario – Nintendo
Zelda – Nintendo
Kirby – Nintendo
Pikmin – Nintendo
Star Fox – Nintendo
Rhythm Heaven/Paradise – Nintendo
Donkey Kong – Nintendo
Pilotwings – Nintendo
Kid Icarus – Nintendo
Fire Emblem – Nintendo
Animal Crossing – Nintendo
Dillon – Nintendo
Xenoblade – Nintendo
Pokemon – Nintendo
Mega Man – Nin… eh, Capcom
Vad har jag missat? Varför är en enda tredjepartskaraktär helt plötsligt representerad på Nintendos främsta (och smartaste) reklamplats? Det är inte bara för att han dyker upp i Smash Bros, för Sonic har varit med tidigare. Sonic är till och med representerad i en Smash-relaterad kampanj på 3DS-shoppen. Visserligen har även Mega Man en liten kampanj, men som sagt, varför bara han? Varför inte Pacman?
Det skulle vara en mindre sensation (inte en megaton men kanske en hyfsad kilotonnare) om Nintendo köpte rättigheterna till Mega Man, eller (man vet aldrig) köpte upp Capcom. De har liksom mycket gemensamt. Capcom skulle förstås få lägga ner sitt flörtande med mobilmarknaden (åhhhh, vilken förlust) och sluta slösa pengar på svindyra HD-floppar, men istället skulle de kunna satsa helhjärtat på beprövade kort. Gamla modstulna Capcom-fans skulle nog uppskatta i allmänhet om de betedde sig mer som Nintendo. Det enda vi skulle förlora på det vore att Street Fighter V blir lite fulare.
Eller också betyder det ingenting, och Nintendo har bara börjat lägga upp Street Pass-grejer för tredjepartsspel. Så kan det också vara.