Ett av Sonys mindre angenäma affärsdrag är det faktum att de utplånade vad som en gång var en av de mest framgångsrika utgivarna i spelbranschen. Jag pratar förstås om Psygnosis, företaget med oerhört läckra spelomslag och fantastiskt cool logotyp. Som centrum för några av Europas mest tekniskt begåvade utvecklare blev de en viktig del i den tidiga Playstation-eran, precis som att de hade varit tongivande under Amiga-eran, men idag existerar de inte längre.
Däremot är det intressant att se hur det har gått för alla dessa utvecklare som en gång släppte sina spel via Psygnosis. De har klarat sig bättre, minst sagt.
* Belgiska Art & Magic släppte det grafiskt fantastiska men ganska simpla Agony. Spelet byggde på Psygnosis uggla och hade ohyggligt läckra laddningsskärmar samt enastående musik. De skulle senare göra det dåliga valet att tacka nej till utveckling på Playstation. Teamet blev senare Appeal och skapade Outcast, men de gick i konkurs innan de kunde färdigställa uppföljaren.
Agonys grafik har inte åldrats med värdighet. Det har däremot laddningsskärmarna.
* Tyska Blue Byte Software gjorde bara ett spel åt Psygnosis, pusselspelet Atomino. De skulle senare finna framgång med Battle Isle och Settlers, som är en serie som lever och har hälsan än idag. Blue Byte (numera Ubisoft Blue Byte) ligger också bakom strategispelen i Anno-serien.
* Reflections var nära förknippade med Psygnosis under en lång tid. De utvecklade det första Shadow of the Beast, Ballistix, Awesome och Brian the Lion (ett Amiga-spel med SNES-effekter). De följde Psygnosis in i Playstation-eran och skapade Destruction Derby, för att senare skapa Driver-serien. Även Reflections tillhör idag Ubisoft och har senast släppt The Crew.
* Beam Software, senare kända som Melbourne House, gjorde Barbarian åt Psygnosis, men de var aktiva redan tidigare med textäventyret The Hobbit och karatespelet Way of the Exploding Fist. Barbarian ska inte förväxlas med fightingspelet med samma namn, utan var ett märkligt musstyrt actionspel. Melbourne House skapade senare Shadowrun och låg bakom det tekniskt strålande Transformers Armada-spelet till Playstation 2. Olyckligt nog drogs de med i den nya ägaren Krome Studios konkurs 2010.
* Digital Illusions släppte sina två sista Amiga-spel, Benefactor och Pinball Illusions, via Psygnosis. Digital Illusions skulle förstås gå vidare till att bli DICE, skapa Battlefield och Mirror’s Edge, bli uppköpta av EA och numera deras främsta utvecklare.
* Den överlägset största framgången av Psygnosis skyddslingar åtnjuts nog av DMA Design. Efter två hyfsade skjutaspel skapade de mästerverket Lemmings. Efter ett gäng roliga men ganska derivativa uppföljare, samt skjutaspelet Walker och det taktiska rollspelet Hired Guns, sökte DMA Design andra horisonter. Tillsammans med Nintendo utvecklare de Uniracers, och var med på Nintendo 64-eran med Body Harvest och Space Station Silicon Valley. Men dessa framgångar bleknade i jämförelse med Grand Theft Auto, och framför allt dess uppföljare. DMA Design blev Rockstar North och köptes, efter några omvälvningar, av Take-Two. Rockstar är numera en av spelvärldens största utvecklare och förutom sina egna mastodonttitlar är de inblandade i alla jättespel som Take-Two släpper, som Red Dead Redemption, LA Noire och Max Payne 3.
* Ett sent tillskott till Psygnosis-familjen var Raising Hell Software, som släppte det märkliga men tekniskt avancerade The Killing Game Show. Efter ett samarbete med Sega som ogillade ”Hell” bytte de namn till Bizarre Creations. De skapade de framgångsrika Formula One-spelen till Playstation åt Psygnosis, innan de drog vidare med Metropolis Street Racer och sedermera Project Gotham Racing. Under Activision utvecklade de också Geometry Wars och The Club, och hann bli en riktigt stor utvecklare innan Activision utan vidare pardon utplånade hela gänget, som sedan dess har splittrats till en rad småutvecklare.
* Traveller’s Tales utvecklade plattformsspelen Leander och Puggsy åt Psygnosis, för att senare ha ett samarbete med Disney och Sega som bland annat resulterade i Toy Story till Megadrive, Mickey Mania till blandade format och racingspelet Sonic R. Deras riktiga genombrott och det som numera är deras huvudsyssla är Lego-spelen: Traveller’s Tales har utvecklat samtliga Lego-spel sedan Lego Star Wars, och har i det arbetet även samarbetat med exempelvis Nintendo (Lego City Undercover) och Harmonix (Lego Rock Band).
Som den största och hetaste europeiska utgivaren i början av nittiotalet är det kanske inte konstigt att Psygnosis fostrade många av de europeiska utvecklare som är störst och hetast idag. Men att döma av minnen från tidigare utvecklare, bland annat i Retro Gamers utmärkta hyllningsartikel, hade de en mycket gynnsam kultur där utvecklare fick vara kreativa. Det här är något som i mångt och mycket har gått förlorat idag.