SNK har länge jobbat i det tysta på nästa King of Fighters. Nu hävdar en koreansk källa följande godbitar:
* Spelet kommer att presenteras nästa vår och släppas i oktober, lagom till seriens tjugoårsjubileum.
* Det blir en Dream Match så vilka figurer som helst är aktuella. Över 50 figurer är planerade, inklusive figurer som tidigare inte har varit med i serien. Jag skulle tro att det innebär Samurai Shodown, Last Blade och andra.
* Spelet kommer inte att använda 2D-grafiken från King of Fighters XIII utan nygjord 3D-grafik. Tanken är att använda samma 2D-perspektiv och speltempo, frågan är om det blir vanlig celshading, liknande teknik som Arc Systems Guilty Gear eller ”vanlig” 3D-grafik.
* Spelet ska vara mer lättillgängligt för nybörjare, mer som King of Fighters ’98.
* Spelet är SNK:s dyraste produktion i serien.
Jag gillar. Även om King of Fighters XIII var groteskt snyggt så har tekniken sprungit ikapp 2D, till slut. Nu när konsoler praktiskt taget som standard kommer att vara 1080p är redan deras snygga 480p-sprites hopplöst föråldrade. Att producera en figur i 2D tog 13 månader för SNK. Det är för mycket jobb. Om de kan åstadkomma liknande resultat som Arc System är det fullt tillräckligt, och har bieffekten att alternativa kostymer (något SNK alltid har gillat men som inneburit obscent mycket extrajobb) är triviala att lägga in.
Med tanke på att det är över ett år kvar till arkadversionen (i bästa fall) hoppas jag att SNK siktar på nästa generations teknik. Att släppa det till Playstation 3 i det läget (även om den lär ha 70 miljoner fler sålda exemplar vid det laget) vore kortsynt och skulle riskera att återigen förpassa SNK till gårdagens utvecklare. Jag hoppas så att de än en gång kan få tillhöra föregångarna.
”Det blir en Dream Match så vilka figurer som helst är aktuella. (-) Jag skulle tro att det innebär Samurai Shodown, Last Blade och andra.”
Kanske, men den enda KOF-titel som hittills lånat karaktärer från ens Buriki/Kizuna är XI (plus palette swap-Hanzo i Maximum Impact 2/Regulation A och Nakoruru i Nettou/Gameboy-’95). Själv tycker jag att ytterst få SS/LB-karaktärer fungerar i ”nutida” strider mot obeväpnade motståndare, men skulle gärna se Kisarah och Joker+Gordon (Fu’un – Joker har byggt en tidsmaskin och Gordon jagar honom, som Bristol Weller och Solis R8000 i Groove On Fight!).
”frågan är om det blir vanlig celshading, liknande teknik som Arc Systems Guilty Gear eller ”vanlig” 3D-grafik. (-) Att producera en figur i 2D tog 13 månader för SNK. Det är för mycket jobb.”
Och ändå blev spritarna oftast mindre detaljerade och sämre animerade än i exempelvis Garou och XI…. GG Xrd-grafik är väl acceptabel, jag oroar mig mer för designen och skuggningen.
”Spelet ska vara mer lättillgängligt för nybörjare, mer som King of Fighters ’98.”
KOF kan inte göras mycket mer lättillgängligt än XI (mest medgörliga inputs, Quick Shift-combos är bara två-tre b’n’b-s efter varandra) utan att:
* hela movement-systemet byts ut (fyra sorters hopp, runs/hops, rolls/dodges, AB/CD-counters)
* länkarna ersätts med långa chain combos (”Stylish Arts”, som de kallas i MI, kräks!)
* (S/L)DM-kommandona förenklas ytterligare (mindre strikta inputs, som i just XI, är IMO en långt bättre lösning)
I korthet vill jag inte att KOF skall bli nya Persona 4 Arena, som IMO på låg nivå är en orgie i universal system-abuse och på hög nivå väl linjärt.
Men som sagt, KOF har en hög lägsta-nivå. Hype up!