Jag har förstås kikat på de läckta bilderna på Dark Souls 3 och funderat över informationen som dök upp i samma veva. Låt mig till att börja med konstatera att detta måste vara äkta. En fejkad, suddig bild någonstans, visst, då kan någon ha satt ihop den på kul för att luras. Det finns en hel jäkla video på det här med massvis av miljöer. Det kan omöjligen vara fejkat. Dessutom är det snart E3 och alla stora spela (som Dark Souls numera är) har förmodligen redan visats bakom lyckta dörrar för att förbereda alla ofrånkomliga framsidor och tiosidorsartiklar som hör ihop med den typen av hype.
Vad ska vi då tro? Det talas om en specific ”cursed world”. Kan det innebära att man reser mellan två olika? Kan det vara någon sorts tidshopp, före och efter den odöda förbannelsen slog till i Lordran/Drangleic? Lite som Ocarina of Time där man kan jobba i två tidsperioder och där fienderna fungerar olika? Kan vara. Det skulle också ge oss en chans att se en värld som inte är fullständigt nergången, lite mer som Bloodborne men inte så förbaskat gotiskt.
Det utlovas förstås en massa nya fiender, vapen och rustningar, men sättet man specificerar det på antyder att även en del gamla grejer finns med. Det är helt okej för mig, så har det varit länge i serien. Möjligen känns det lite väl mekaniskt men en del formuleringar antyder att informationen kommer från en återförsäljarbriefing och där är det lämpligt med enkla, nerdummade fakta.
Jag är inte helt förtjust, spontant, i ”specialtekniker” som ska gå att applicera på flera olika vapen. Det talas om en attack där man slänger sig rakt in bland fiender och gör skada på egen risk, och en attack för att cirkulera kring fienden. Jag menar, det är sånt man redan kan göra, bara att man måste ta hänsyn till sitt vapen och faktiskt styra sig igenom det hela. Om Dark Souls börjar ha förfabricerade attackmönster, ”press A for awesome”-grejer och, gud förbjude, avrättningsattacker, då är serien på väldigt god väg att bli värdelöst AAA-nonsens.
Kanske tolkar jag för mycket utifrån väldigt vag information, men det är ett faktum att alla framgångsrika serier strävar mot större mainstream-appeal, och det innebär ofrånkomligen att det någonstans blir för mycket nerdummat flams och för lite av det som gjorde spelen fantastiska. Elder Scrolls är ett exempel där serien redan förlorat mycket av charmen (förutom det grundläggande i att utforska en jättevärld beväpnad med ett tvåhandssvärd), och jag är säker på att girigheten kommer att bedra visheten även här, förr eller senare. Att Miyazaki är tillbaka för att producera spelet innebär i alla fall att vi lär slippa allt ”B-team”-snack och att det borde vara ett stabilt spel. Av de senaste två From-spelen är det dock det som Miyazaki INTE gjorde som jag gillade mest, och som kändes mest troget de tidigare.
Om det (högst troligt alltså) utannonseras på E3 så är det också högst troligt att det släpps någon gång nästa år, kanske redan till sommaren. Annars hade de nog väntat till någon höstshow för att visa upp det. Hur som helst, mer Dark Souls är sällan fel och jag längtar redan. Börjar bara vara dags att få klart allt jag vill göra i Dark Souls 2 och komma vidare i Bloodborne …