Seriöst, ge mig Snow Crash-spelet nu!

Så var Snow Crash utläst för …te gången och jag är i det där tillståndet, som Neal Stephenson så passande beskriver en karaktär i boken, där man bara vill hitta någon att berätta för. Jag har ingen halvmiljonspublik i en virtuell amfiteater att berätta för men det får gå ändå.

Jag tror att jag har ändrat uppfattning lite. Snow Crash skulle visserligen bli bra som MMO men förmodligen ännu bättre, och mer fokuserat, som ett hejdundrande actionäventyr. Tänk dig Call of Duty blandat med Uncharted… kryddat med Tron och Waterworld. Snow Crash är, i sin andra halva, en rad med spektakulära scener som hämtade ur vilket actionspel som helst, och oerhört visuell. Faktum är att den ursprungligen var tänkt som seriebok, och jag vet inte om den hade blivit bättre eller sämre så. Med en riktigt bra tecknare hade den kunnat vara det bästa sedan Watchmen (eller möjligen, hädiskt som det må låta, bättre), nu är jag nöjd att Stephenson och Moore valde olika medier så jag kan ha en favorit i vardera.

Frilanshackern Hiroaki ”Hiro” Protagonist som också är världens främste svärdsman är förstås en given huvudperson. Jag har bara lite svårigheter att avgöra om det bäst skulle lämpa sig i förstaperson eller tredjeperson. Med alla svärdsstrider vore tredjeperson optimalt (sorry, Red Steel) men när han kör fullt gargoyle-läge och ser i både IR och radar samtidigt, vore det onekligen bättre med förstaperson.

Som kontrast skulle Y.T. fungera utmärkt, dels i hennes olika äventyr i skumma junkie-samhällen, som skulle påminna om Bioshock, men också rejsande på Los Angeles motorvägar, på skateboard, fastgrapplad i diverse fordon. Episoden när hon besöker det helvete som är Fedland, den sista utposten av Amerikas Förenta Stater, skulle kunna bli fantastisk.

Och så skulle jag vilja se Dmitri ”Raven” Ravinoff som spelbar karaktär, vilket dels skulle ge en ny inblick i delar av berättelsen och dels göra honom till mer än bara en antagonist. Hans vapen (molekylskarpa glasknivar och annat han kan tälja till i farten med dem) och styrka är förstås intressanta ur spelsammanhang och dessutom är han ju med praktiskt taget från start och lika viktig som de andra två.

Det här spelet vill jag se antingen Naughty Dog eller Irrational Games utveckla, jag vill att Chris Hülsbeck ska skriva soundtracket och jag vill se det snart, gärna inom ett år. Inte för mycket begärt. Fixa.

Lämna ett svar