Shoot’em up-sommar: Batsugun

Batsugun var det sista spelet från de gamla shoot’em up-experterna på Toaplan, innan företaget gick i konkurs och utvecklarna splittrades till nya utvecklare som tog genren vidare, som Cave, Takumi och Eighting. Och det visade verkligen hur före sin tid Toaplan faktiskt var. Det här spelet kom 1993, men känns nästan precis som Cave-spel som släpptes tio år senare. Det brukar räknas som det första bullet hell-shoot’em up:et, och bjuder på en liknande spelkänsla som exempelvis Dodonpachi. Trots att det är rätt ohyggligt svårt är det också ganska lättillgängligt, och förutom förnedringen i att ständigt mata in nya virtuella femkronor är det inget som stoppar dig från att se hela spelet.

Den moderna konverteringen, som egentligen är en konvertering av Saturn-versionen, ligger mitt mellan de billiga Psikyo-spelen och M2:s påkostade ShotTriggers-utgåvor, och det är också där någonstans jag tycker att det passar. Det är kul, men kanske inte riktigt lika polerat som senare Cave-titlar, och det har inte riktigt det där sanslösa flytet. Det här är ett spel som folk fram till nyligen betalade tusentals kronor för till Saturn, och ur det perspektivet är det ett kap. Det är också ett av de mer lättillgängliga bättre shmup:en om du bara har en Playstation 4/5 och inte har möjlighet att importera. Men i så fall skulle jag nog i första hand sikta på Progear via Capcom Arcade Stadium. Dessutom släpps det snart på Evercade tillsammans med en bunt andra spel, så det är troligen en mer prisvärd version.