Jag börjar närma mig färdigställandet av nästa spel i Avdank-serien. Del tre heter Avdank Fejd och är precis som föregångaren en expansion till originalet samtidigt som det är ett nytt spel med helt nytt upplägg. 30 nya hjältar dyker upp till Fejd, och de fungerar förstås lika bra att spela med i Avdank och Avdank Äventyr, med nya färdigheter att använda i det taktiska spelet.
Avdank Fejd då? Det är ett spel som helt och hållet riktar in sig på dueller mellan två spelare. I grundupplägget spelar man åtta kort var, och målet är att vända motspelarens kort till sin sida. Det gör man genom att hjältarna utmanar varandra med sina grundfärdigheter. Ni förstår, varje hjälte har ju sex värden: styrka, smidighet, fysik, intelligens, psyke och karisma. Varje värde har en riktning på kortet: vänster, höger och åt de fyra diagonala hörnen. Det innebär att när två kort ligger vända mot varandra så kommer samma värde att peka mot det andra kortet:
Om du lyckas placera ett kort i mitten som Niereth här kan du utmana åt sex olika håll med respektive färdighet.
Av detta följer också att man inte kan utmana någon rakt uppåt eller neråt. Därmed gäller det att placera sina hjältar så att man utnyttjar deras starka sidor och döljer deras svaga. Det kompliceras av att spelplanen till en början inte är bestämd, utan begränsas till fyra kort i höjd och bredd. De första korten är därför extra sårbara, men senare uppstår kanter där man kan placera sina låga värden utan att bli attackerad i ryggen. Givetvis slår man också en tärning för att avgöra vem som vinner.
Så långt steg ett i varje drag. Men steg två utnyttjar hjältarnas andra egenheter. Hjältar kan ju vara goda eller onda, och vara krigare, magiker och/eller adliga. Efter att du har vunnit minst en utmaning kan du sedan inspirera en hjälte som ligger intill och som delar någon egenhet, till exempel en annan krigare. Den hjälten får sen utmana en annan i sin tur, och kan sedan inspirera vidare. Det innebär att du kan ta tillbaka flera kort på raken, vilket tenderar att göra spelet dynamiskt framåt slutet.
Du placerar Pialla som kan utmana både Kalindra och Ienem. Nikaion är som synes redan på din sida.
Pialla vinner, och kan sedan välja att inspirera en god hjälte och en magikerhjälte, eftersom hon är både god och magiker. Hon inspirerar Kalindra att utmana Nenielle i sin tur, eftersom Kalindra har bäst förutsättningar. Men skulle hon ändå förlora, kan Pialla också inspirera antingen Ienem eller Nikaion att också utmana Nenielle. Då borde oddsen vara bäst för Nikaion med hans 7 i smidighet mot Nenielles 7.
Det är grunderna i Avdank Fejd. Men jag har några fler överraskningar på lut som kommer att göra det ännu mer omväxlande.
Den uppmärksamme har kanske noterat att det inte är något speciellt med de nya korten. Och det stämmer. Om du har Avdank sedan förut så kan du spela Fejd med de korten utan problem. Jag kommer att lägga upp de kompletta reglerna när de är klara – se det som gratis DLC. Men jag kommer förstås att trycka upp de nya hjältarna och reglerna i en ny utgåva för den som vill äga det fullständiga spelet. Om inte annat för att många av de nya hjältarna har blivit stora favoriter.