Häromveckan avslöjades det att Sony kommer att stänga ner allt onlinestöd för Gran Turismo 5 den 30 maj. En månad innan kommer de även att sluta sälja DLC till spelet. Det är förvisso sjysst (så att folk inte i onödan köper grejer de kommer att ha begränsad glädje av), men att stänga ner ett av konsolens mest populära spel känns som ett fult knep för att tvinga över folk till uppföljaren. Men hur kul är det att börja om där och börja köpa på sig nya bilar när man numera vet att spelet ändå bara kommer att finnas igång i några år?
Idag är det Nintendos tur, som samma dag (30 maj) kommer att stänga ner Nintendo Wi-Fi Connection, tjänsten som driver majoriteten av alla DS- och Wii-spel online. Det är mycket förlegat dravel där, men även Fire Emblem-spelen, Pokemon-spelen, Mario Kart DS, Metroid Prime Hunters, Zelda: Phantom Hourglass, Super Smash Bros Brawl, Sin and Punishment, Mario Kart Wii och Animal Crossing. Monster Hunter-spelen är ett undantag. Helt plötsligt försvinner mycket av nöjet som jag förmodar att folk har om de fortfarande spelar de här spelen.
Och det här blir ett större och större problem som jag inte tror att företagen riktigt har tänkt på när vi går in i den andra onlinegenerationen. Nu har folk hunnit vänja sig vid att spela online och att köpa allt online. Men de har också hunnit se att äldre spel helt plötsligt inte längre är kompletta. Det går inte längre att få tag på sina troféer och onlineläget som en gång var så underhållande finns inte längre kvar. I vissa fall är det bokstavligt talat hela spelet. Och vi börjar redan se hur stora investeringar som bilsamlingen i Gran Turismo 5 eller låtlistorna i Singstar eller Rock Band inte längre går att använda, och bara finns kvar tills konsolen pajar. Det kommer inte att kännas särskilt motiverande att köpa 300 låtar i nästa Rock Band, kan jag säga.