Sakta men säkert börjar PSVR2 ta form, och idag utannonserade Sony de nya handkontrollerna. Det var förstås inte tal om att använda Move-pinnarna längre (ack, jag behöver uppdatera sidhuvudet redan!) men frågan var hur de skulle se ut. Jo, samma grundtanke som Oculus Touch, med ett litet handtag med flera tillgängliga knappar och, inte minst, en styrspak på vardera. Den kommer också att ha fingerkänslighet baktill, vilket gör att tre fingrar kan identifieras även om du inte trycker ner någon knapp. Även där har Oculus liknande funktioner. Istället för en ring framtill på kontrollen så omsluter den handleden, vilket troligen borde göra balansen bättre.
Det som är unikt är att den har samma haptiska feedback som Dual Sense, vilket bör innebära en betydligt mer detaljerad återkoppling på när man tar tag i saker eller interagerar med världen, och även samma adaptiva avtryckare som justerar motståndet på knapparna. Även om det är trevligt i ordinarie spel (antar jag, för min Playstation 5 lyser med sin frånvaro) så bör det bli ännu bättre i VR.
Frågan nu är ju bara: när kommer PSVR2? Om kontrollerna redan är spikade så borde det inte dröja till, låt säga, nästa år. Det återstår också att se om den blir kompatibel med PSVR1-spel, och hur det skulle fungera exempelvis med Astrobot som ju bygger på en vanlig handkontroll. Hur som helst blir pressen på att fixa en konsol bara större, och jag lär förboka den här samma dag det ens blir möjligt.