I en fullständigt oväntad intervju med Wired avslöjade Mark Cerny mycket av vad som kommer att finnas i Playstation 5. Det rent tekniska är rätt förutsägbart: större, starkare, bättre. Mer spännande är några konkreta detaljer. Bland annat ska den klara av ray tracing i realtid, som de senaste PC-grafikkorten. En annan är att den kommer att vara bakåtkompatibel åtminstone med Playstation 4, och ha stöd för Playstation VR. Den senare kommer inte heller att ersättas med en gång men det verkar sannolikt att det kommer en ny längre fram.
Det är extremt viktigt att få det klargjort redan nu. För trots att Xbox One blev en besvikelse för mig personligen (jag har bokstavligen inte rört den förutom att damma av den sedan Cuphead) så har Microsoft väldigt bra flyt på bakåtkompatibilitet, något som Sony själva var strålande med fram till Playstation 3-releasen och sedan totalt kraschade med. Playstation 4 blev en fullständig nystart. Särskilt nu när digitala köp är så allenarådande så är det ett krav att kunna fortsätta med gamla grejer.
En annan anledning är Dreams, som ju släpptes idag i early access-version. Media Molecules obscent kreativa spelbyggarspel kommer att kunna vara relevant i åratal om allt man skapar även fungerar på nästa generation. Överhuvudtaget slipper vi situationen där sena Playstation 3-spel som Dark Souls II kändes malplacerade och där vi fick vänta länge på en riktig konvertering.
Nästa år blir det dags och vi kommer nog att få mer nyheter rätt snart, för när bollen har börjat rulla är det bara att hänga på. Det intressanta blir att se vad Microsoft hittar på – de har ju mer att bevisa den här gången. Och kommer Nintendo att chilla med Switch och dess kommande specialversioner eller börja hinta om Super Switch? Spännande blir det hur som helst. Nästa generation är snart här!