Sonys VR äntligen visad

Vid en presskonferens på Game Developers Conference har Sony äntligen visat upp sin extremt illa dolda hemlighet, en VR-hjälm som ska ta upp kampen med Oculus Rift. Den går under namnet Project Morpheus tills vidare, och kommer att matcha den kommande uppgraderingen av Rift, med en 1080p-skärm och mer än 90 graders synfält. Det här också fortfarande en prototyp, och förhoppningsvis kommer den att bli ännu bättre. När den släpps och vad den kommer att kosta vill Sony däremot inte prata om än. Den här visningen var till för att få utvecklare intresserade av den, och någon publik visning lär vi inte få förrän tidigast E3.

För mig blir det definitivt spelen som avgör, det och kompatibiliteten. Sony säger sig inte ha samma API som Rift, men det finns inget som säger att någon inte kan skriva en drivrutin för PC och göra den Rift-kompatibel. I så fall skulle det inte vara något snack om saken. Jag är dock lite orolig att den blir låst till Playstation 4 och det spelutbud som eventuellt kan dyka upp där.

Där har Oculus Rift, som tidigare nämnts, ett stort försprång. Ett gäng bil- och rymdspel är på gång, och på rak arm har jag svårt att se hur Morpheus ska kunna tävla med Star Citizen, Elite och EVE på den extremt viktiga (ur nördigt early adopter-perspektiv) fronten. Det som behövs, förutom ett par riktigt häftiga spel, är att Sony har ett helgjutet tjänstesortiment som inte kräver specifika VR-titlar. En relativt enkel funktion vore att kunna spela alla spel och filmer på en virtuell bioduk som kan vara betydligt större än någon TV de flesta av oss har hemma. Bara en sån sak, om kvaliteten är bra i övrigt med tanke på att det inte längre blir 1:1-mappning, skulle kunna vara ett försäljningsargument. Men en VR-strut för sisådär 2-3000 kr med bara ett par kompatibla spel skulle vara rena vansinnet. En VR-strut för 2-3000 kr med något alldeles otroligt från Media Molecule plus möjligheten att även koppla den till PC och dess definitivt ickekonsolvänliga spel, det är ett smärre kap.

playstation_morpheus

Lämna ett svar