Capcom har satt igång sin betatestning av Street Fighter V igen, och det är dags för lite nyheter. Efter de första två betorna finns det egentligen bara fyra figurer kvar, och från början var bara Laura tillgänglig (tillsammans med Ryu, Cammy, Birdie, Necalli och Nash). Nu har också Zangief dykt upp. Dhalsim bör poppa upp imorgon, men F.A.N.G. tror jag inte vi får se nu.
Hur som helst: Laura var spännande att få testa. Och hon känns helt okej hittills. Hennes huvudsakliga rushing punch syftar främst till att låta henne göra ett grepp efteråt, men fungerar bara med MP. LP är mer för omväxling. HP går nästan rakt uppåt och är väldigt svårt att träffa med. Sen har hon också en rad ”eldbollar”, men de har allihop väldigt kort räckvidd. Däremot blockerar de andra projektiler och stannar kvar efteråt, vilket kan vara väldigt användbart. Laura har också ett halvcirkelkast. Hennes V-trigger ger elektriciteteffekter på hennes specialare, men innebär inga gigantiska skillnader vad jag märkte i alla fall. På det hela taget känns hon som C.Viper, fast mer komplett. Viper hade en del liknande attacker, men de kändes alltid lite fladdriga. Det var väl också tänkt att hon skulle vara sexig, men knepig karaktärsmodellering och den där märkliga frisyren gjorde att hon inte riktigt fungerade. Laura däremot, herregud.
Zangief har designmässigt inte förändrats ett dugg, även om modelleringen är sanslöst mycket bättre. Men spelmässigt är det mycket som är nytt. Spinning Piledriver och Spinning Lariat är väl praktiskt taget det enda som återstår av den gamla arsenalen. Hans K-kast fungerar lite annorlunda numera. Banishing Flat är borta, och istället har han fått någon sorts Alpha Counter. Hans V-skill gör honom röd och arg, och V-triggern är den märkliga cyklonen som drar till sig motståndaren och kan göra rätt ordentligt med skada om den inte blockeras. Han har också ett luftkast som är rätt spektakulärt. Superattacken, som är en tredubbel suplex, är däremot lite vek, men jag gillar att motståndaren blir kvar nerkörd i marken om attacken avslutar ronden. Två potentiellt viktiga attacker är däremot B+HP, som går att ladda upp och är ett redigt hårt slag, och D+HP, som är en kortare variant av Balrogs skallning mot hoppande fiender. Överhuvudtaget känns Zangief fräsch, och minst lika rolig som i Ultra.
Den här betaversionen bjuder också på ett par nya banor, varav två måste köpas för vinstpengar. Brasilienbanan är tjusig, färgglad och livfull, men den indiska är märkligt nog lite brunare och tristare. Den ryska brottningsarenan har jag inte fått se än. Jag undrar dock om alla banor kommer att få lika mycket detaljer som den kinesiska. Än så länge är det ju väldigt få banor, som skulle kunna motiveras av alternativa varianter och interaktivitet, och banorna ser ut att fortsätta bortanför själva startområdet. Jag hoppas i alla fall det – Real Bout var väldigt bra på den fronten.
Uppdatering: Dhalsim har dykt upp, tillsammans med Chun-Li och Vega. Han är också väldigt ny. Hans gamla dyktorped är borta liksom hans vanliga långa hoppslag. Att hans eldboll rör sig i en båge innebär en helt ny form av taktik för honom – som Zangief hade jag väldiga problem att komma nära tills jag började dasha. Annars kan Dhalsim variera eldbollar och låga slag hela dagen. Däremot förstår jag inte riktigt hans V-skill. Han teleporterar upp i luften och kan sväva runt lite. V-triggern kan vara användbar, eftersom den gör en gnutta skada och är väldigt svår att komma undan helt. Eftersom Dhalsim har svårt att jaga folk kan det vara ett bra sätt att avsluta en match. Överhuvudtaget är det så mycket nytt att det är svårt att använda honom, men det är också spännande. Stilmässigt är han också grymmare än någonsin, med helt sanslösa poser och rörelser.
För mina surt förvärvade slantar skaffade jag också den ryska banan, och den var inte särskilt intressant. Två dansande kossacker på hörnpelarna var väl den främsta tillgången, men annars har Zangief traditionellt haft väldigt trista banor. Men jag undrar lite över den där björnen. Nu när Akuma officiellt är med i Tekken vore det inte omöjligt att det där faktiskt är Kuma …
Fick jag bestämma skulle Zangief ha *åtta* olika 360-kast – ett för varje knapp + två EX (2P/2K).
Jab – Body Slam (crouching Strong-kastet från SF2 – längst räckvidd)
Strong – Piledriver (Strong-kastet från SF2 – bäst okizeme)
Fierce – Brain Buster (Fierce-kastet från SF2 – högst skada utan mätare, byter sida)
2P – Spinning Piledriver (bäst skada men sämre okizeme än 2K)
Short – Iron Claw (far Strong-kastet från SF2 – ger mest stun)
Forward – Head Bite (far Fierce-kastet från SF2 – främst av nostalgiskäl)
Roundhouse – Power Bomb (RH-kastet från SF2 – högst skada utan mätare, byter *inte* sida)
2K – Suplex -> Jumping Suplex (360+K-kastet från SSF2)
Dessutom borde han ha ett specialslag som leder till Stomach Pump (far crouching Strong/Fierce-kastet i SF2), och EX-versionen leder till Overhead Toss (crouching Fierce-kastet i SF2), vilket i sin tur leder till juggles.