Valve har precis öppnat möjligheten för skapare av moddar till Bethesdas Elder Scrolls: Skyrim att ta betalt, genom en ny funktion på Steamworks. Trots att villkoren inte är jättebra (kreatören får bara behålla tjugofem procent medan Valve (och förmodligen Bethesda) tar tre fjärdedelar) har folk flockats till tjänsten och det finns nu massvis av sätt att lägga mer pengar på spelet än vad det kostade till att börja med.
Totalbiscuit har förstås redan diskuterat fenomenet och jag håller i stort med om hans synpunkter. Det är i grunden bra att det går att tjäna pengar på moddar, vilket kan leda till fler ambitiösa projekt som slutändan utmynnar i spel som Counter-Strike eller DotA. Det ska påpekas att Skyrim har fått moddar som mer eller mindre har innehållit hela nya kampanjer. Men frågan är hur Valve tänker hantera – eller inte hantera – problem med inkompatibilitet, moddar som slår ut varandra, stulna moddar som säljs av någon annan, och det allmänna problemet med upphovsrätt. Även om Bethesda är med på noterna är det inte alls säkert att inkopierade modeller från andra spel är särskilt okej. Det finns också en stor, brännande fråga kring just Elder Scrolls: hur är det med alla skumma sexmoddar?
Jag tänker dock tillbaka, ganska exakt tio år. När Xbox 360 lanserades lovade Microsoft en ny, spännande funktion på Xbox Live. Om man skapade exempelvis nya banor i något spel, eller snygg bildekor i Forza, skulle man kunna ta betalt för det av andra användare. Det här var en nyskapande detalj som aldrig blev verklighet, möjligen för att Microsoft insåg den juridiska snårskogen det skulle innebära. Nu gör Valve ett försök, men kommer de att lyckas bättre?
Det är också rätt komiskt att det är just Skyrim som blir först ut. Minnesgoda gamers minns hur Oblivion blev först ut med det som idag är etablerat: meningslösa extraföremål som kostar oproportioneligt mycket. Då var det hästrustningar, nu är det som sagt allt möjligt. Jag undrar om någon kommer att passa på att göra egna till Skyrim och därmed sluta cirkeln.
Det man också kan fråga sig är hur det här kommer att påverka spelmarknaden framåt. Möjligheten finns förstås att folk blir skitförbannade på det här och jagar Valve med högripar, men kanske blir det en framgång. Och då kommer vi att få se det i fler spel. Det skulle verkligen kunna förändra saker, och kanske inte till det positiva. Tänk dig en framtid där alla dessa nödvändiga rädmoddar till World of Warcraft kostar pengar och de bästa är dyrare.