Sega är, tillsammans med Nintendo, Konami och Capcom, ett företag med ett smått sanslöst stall av spelserier. De är också ett av de som allra bäst förstår det här med fan service, med spel som Sonic & All-Stars Racing och deras del av Project X Zone. De var också bland de första av göra crossover-fightingspel med Fighters Megamix, för sisådär sjutton år sedan (och nu är jag gammal).
Därför är det märkligt, om än inte överraskande med tanke på de japanska bolagens generella tillbakagång, att vi inte har sett ett nytt Fighters Megamix än, eller ett All-Stars spel i samma genre. Det borde vara så enkelt.
Tänk dig ett spel med:
* Sonic, Tails och Knuckles (så klart)
* Ulala från Space Channel 5
* Beat från Jet Set Radio
* Tyris Flare från Golden Axe
* Joe Musashi från Shinobi
* Alex Kidd
* Ryo Hazuki från Shenmue
* Bahn och Honey från Fighting Vipers
* Hornet från Daytona (som en throwback till Fighters Megamix och för att alla fightingspel behöver en bil)
* Selvaria från Valkyria Chronicles
* Vyse från Skies of Arcadia
* Kazuma Hiryu från Yakuza
* någon från Phantasy Star Online
* någon från Last ”Oj, gjorde vi tre fightingspel en gång i tiden?” Bronx
* någon från Eternal ”Oj, fyra stycken?” Champions
* och så Akira, Pai, Jacky, Sarah och Wolf i nyskick som en försmak på Virtua Fighter 6
Jag är inte ens något jättefan av Sega men det är inte svårt att hitta klassiska figurer. Och det är utan att ens ge sig in på de riktigt gamla maskotspelen som Space Harrier, Fantasy Zone och så vidare.
Om det här skulle hända så skulle det förstås vara ett mer traditionellt 3D-fightingspel, bara lite mer sanslöst än Virtua Fighter. Att kopiera Smash Bros är hopplöst och Sega har onekligen fortfarande kompetensen.
Men som sagt, alla nyheter från Japan numera tar jag med ytterst låga förväntningar.
Fighters Megamix var… mer intressant som experiment än spel, mest beroende på att alla 3D-fighters pre-Tekken 3 IMO var ”slöa och sopiga som Zangief” (mitt trettonåriga jags omdöme om Bille Augusts obehagliga film Zappa, som i ett A Clockwork Orange-liknande försök att väcka antipati mot våld och hämndaktioner visades för Brantingsskolans alla sjundeklassare i början av höstterminen 1992).
Själv skulle jag föredra ett 2D-spel i stil med Aquapazza (många karaktärer skulle duga som assists, men inte mer). Av de figurer jag är bekant med:
Alex Kidd
Karaktärer: Alex Kidd (med ett Janken/sten-sax-påse-system, motorcykel, helikopter, hoppstylta osv.)
Wonder Boy
Karaktärer: Wonder Boy III-Wonder Boy (som kan byta skepnad från människa till ödla, mus, piraja, lejon och hök)
Assists: Wonder Boy I-Wonder Boy (med stenyxa och skateboard)
Sonic
Karaktärer: Sonic, Tails
Assists: Amy Rose, Dr. Eggman/Robotnik, Big the Cat
Shinobi
Karaktärer: Joe Musashi (med hunden)
Golden Axe
Karaktärer: Tyris Flare, Death=Adder
Assists: Gilius Thunderhead, Soma (ödletrollkarlen från The Duel som kan förvandla folk till sparkande grodor)
Streets of Rage
Karaktärer: Axel Stone, Blaze Fielding, Skate/Sammy Hunter
Assists: Dr. Zan, Roo
Eternal Champions
Karaktärer: Larcen, Midknight, Shadow Yamoto
Assists: Xavier
Virtua Fighter
Karaktärer: Akira, Pai, Wolf
Assists: Shun Di
Fighting Vipers
Karaktärer: Honey
Assists: Eri (tjejen med BMX-cykeln)
Last Bronx
Karaktärer: Yoko
Assists: Tommy och Lisa i ett “obesvarad kärlek”-tag team
Fighters Megamix, etc.
Assists: Hornet, Rent-A-Hero
Virtua Cop
Karaktärer: Janet Marshall
Assists: Michael Hardy & James Cools (i ett team)
The House of the Dead
Karaktärer: G
Assists: Något monster
Shenmue
Karaktärer: Ryo Hazuki (med en gaffeltrucksuper!)
Space Channel 5
Karaktärer: Ulala
Skies of Arcadia
Karaktärer: Vyse, Aika
Assists: Fina
Karaktärerna från Altered Beast, Alien Storm och E-SWAT känns för anonyma. Toe Jam & Earl kan få figurera i någon bakgrund.