Nyligen var det beta på Virtua Fighter 5 REVO, och jag hann köra ett sextiotal matcher med Aoi och Vanessa. Och det kändes bättre än någonsin. Kanske är det för att jag spelade direkt på min datormonitor istället för på TV:n, men det kändes ännu mer precist än förut. Och det är förstås fortfarande kanske världens bästa 3D-fightingspel, men nu bara aningen ombalanserat. Kanske var det inbillning, men Aoi kändes starkare. Hon har generellt fått små justeringar som gör hennes attacker lite mer kraftfulla, och den allmänna sammanslagningen av viktklasser gör att hon inte fladdrar iväg i luften så fort Wolf andas på henne.
Rollback-funktionaliteten kändes också stabil. Jag tyckte redan att Ultimate Showdown hade hyfsat onlinestöd, men då spelade jag i princip bara med européer. Nu vet jag inte vem jag matchades med i REVO, men i de flesta matcherna flöt det på bra. Det var någon gång där pingen var långt över 150 ms som det blev en del rollback, men det verkade mer vara ett resultat av dålig framerate. Jag märkte att spelet hackade till när jag sparade en skärmbild, och det saboterade direkt rollbacken i resten av ronden. Det kan vara ett problem om folk spelar på maskiner som inte orkar med spelet, då kommer hela synken att haverera.
Om man kan köra REVO i full kvalitet ser det dock strålande ut. Det är samma modeller som på Playstation 4-versionen, men upplösningen upp till 4K gör enorm skillnad. Jag har också noterat att hår ser rätt gräsligt ut i Ultimate Showdown, särskilt vid närbilder. Men i REVO håller det mycket bättre, och hårtexturerna är den största skillnaden. Tekniken bakom spelet är ganska primitiv vilket även märks på rörelseoskärpan, men det är knivskarpt.
Nu är betan stängd, men i slutet av januari blir det dags igen. Sen blir det bara att hålla igång fram till Virtua Fighter 6, när det nu blir av.