Jag förstod aldrig tjusningen med Multiversus. Visst, hyfsat populärkulturellt viktiga karaktärer som Batman och Shaggy och Arya Stark och Bugs Bunny och Tom & Jerry har det. Inga Smash-hjältar direkt och inte en enda renodlad spelfigur (om man inte räknar Reindog men ingen räknar Reindog). Men ett visst intresse finns där. Men sen var det helt och hållet Free To Play, vilket i Warner Bros värld betyder att du får betala för diverse säsongspass och även ett ”startpaket” som skulle låsa upp en massa karaktärer.
Hela alltet var dock en Smash-klon, fast istället för Smash alltid lika underhållande och frenetiska alla-mot-alla-strider var fokus på 2 mot 2, och huvudsakligen online. Kombinationen av det och F2P fick mig att rygga bort instinktivt, och det gjorde jag tydligen rätt i. För nu när spelet har stapplat fram i många månader utan nya uppdateringar, så utannonserar Warner Bros att man stänger ner spelet. Den 3 april går det inte längre att köpa något till det, och 25 juni stängs servrarna. Därefter kommer det bara att gå att spela offline i multiplayer eller träningsläget.
För evigt? Nej, Warner Bros tänker återlansera spelet i färdigt skick under 2024. Ni förstår, hela tiden var Multiversus officiellt en beta, men fortfarande en beta som de gladeligen tog betalt för. En gratis beta som de gladeligen tog betalt för. En gratis beta som de sålde säsongspass och 30 karaktärer för, men som inte ens har fått 30 karaktärer än. Ja, ni förstår.
Men jag förstår inte hur fan Warner Bros tänker. De kunde åtminstone låta spelet stå igång medan de arbetar vidare. Många servicespel har haft dåliga starter, Street Fighter V och No Man’s Sky till exempel, men där fanns hela tiden tydliga planer på uppdateringar och spelen togs aldrig offline. Final Fantasy XIV är ett framträdande exempel. Där var spelet borta i nio månader, men i gengäld hade man inte betalat något i förväg för det, och så vitt jag vet erbjöd Square-Enix återbetalningar.
För ett spel som fick sina framgångar tack vare onlinehype och streamers måste det vara en dödsstöt. Ingen bryr sig om Multiversus redan, hur många kommer att bry sig (förutom de som Warner Bros mutar) om sisådär ett år? Då är Street Fighter VI släppt, och kanske till och med Tekken 8 och Mortal Kombat 12. Vi vet troligen mer om Project L, Garou 2 och kanske till och med Virtua Fighter 6. Visst, inte exakt samma genre, men ändå. Som någon sorts märkligt skämt vann Multiversus pris på The Game Awards för bästa fightingspel (mot bland annat DNF Duel och King of Fighters 15) förra året, så det ska tydligen jämföras med dem.
Inte för att mitt förtroende för Warner Bros var på topp till att börja med, men jag tror knappt att Multiversus kommer att lanseras igen. De lägger ner och avvecklar grejer hejvilt just nu i andra branscher, så det är inte alls givet att de fortsätter kämpa med det här. Och även om det kommer tillbaka, så lär det vara mestadels samma spel. Det ska extremt mycket till för att jag någonsin ska bry mig, men de som brydde sig borde vara rätt förbannade just nu.